We zouden geen Nederlanders zijn, als we niets hebben om over te klagen. Toch is al dat geërger niet altijd onterecht, want op vakantie kunnen sommige dingen behoorlijk tegenvallen. Zoals een vies hotel of een belabberd ontbijtbuffet. Columbus Magazine heeft samen met Plus Magazine onderzoek gedaan naar de grootste ergernissen van Nederlandse reizigers in hotels.
Wat zijn de grootste ergernissen in een hotel?
1. Viezigheid
De meeste mensen hebben een hekel aan viezigheid in hun hotelkamer. Ook muffe geuren, een plakkerige vloer en stofresten vallen daar onder. Het komt volgens de respondenten regelmatig voor. Daarnaast vinden zij het ook vervelend om haren in de douchebak of ongepoetste wastafels aan te treffen.
2. Gehorige kamer
Met name de 50-plussers ergeren zich het meest aan lawaaierige kamers. Denk aan slecht geïsoleerde vertrekken waar je gelach, muziek of klikkende hakken kunt horen. Heb je last van geluidoverlast? In deze situaties kun je je geld terugeisen.
3. Ongedierte
De grootste ergernis onder jongeren is ongedierte in het hotel. De jonge generatie is vooral bang voor bedwantsen, muizen en kakkerlakken. Ook hiervoor kun je in sommige gevallen wel je geld terugkrijgen.
4. Slecht werkende douche
Een slecht werkende douche kan ook een flinke tegenvaller zijn als je in een hotel overnacht. Soms lekt de kraan, of kan hij alleen te warm of juist te koud. Ook ervaren veel reizigers een constant druppelende kraan als enorm hinderlijk.
5. Ramen kunnen niet open
Vakantiegangers storen zich ook aan kamers waar de ramen niet open kunnen. Soms is het warm in een kamer en wil je even luchten. Dat is dan niet mogelijk. Als er dan ook geen airco aanwezig is, of als deze niet functioneert, kan je daar een slechte nachtrust aan overhouden.
6. Kamer zonder uitzicht
Hotels zonder uitzicht zijn ook een frustratie voor reizigers. Zeezicht is niet per se de verwachting, maar de respondenten treffen regelmatig hotels waar je geen daglicht hebt. Dat maakt de overnachting een stuk minder prettiger.
7. Problemen met de airco
Een ander probleem waar vakantiegangers zich flink aan storen, zijn problemen met de airco. Soms werkt hij niet en dat is vervelend als het heel warm is. Maar ook kan het erg irritant zijn als de airco veel geluid maakt. Mocht je niet kunnen slapen van het geluid, dan slaap je niet omdat het te warm op de kamer wordt na het uitzetten.
8. Foto’s van de kamer zijn anders dan de werkelijkheid
Wat ook de nodige ergernis oproept, zijn hotelkamers die er anders uitzien dan op de foto. Sommige hotels gaan met Photoshop aan de haal. Zodra je dan de kamer bezoekt, blijkt de kamer er een stuk minder luxe uit te zien dan verwacht.
9. Karig ontbijtbuffet
Een ‘royaal ontbijt’, maar in werkelijkheid zijn het een paar sneetjes witbrood en een hardgekookt ei. Dat is iets wat sommige reizigers als grootste ergernis aan een hotel ervaren. Voor een ontbijt bij een hotel moet je soms behoorlijk wat geld neerleggen. Als het ‘uitgebreide’ assortiment, dan heel karig blijkt te zijn, kan dat flink tegenvallen.
10. Kamer kan niet verduisterd worden
Tot slot, is een kamer met slechte gordijnen een grote hinder voor veel hotelgasten. Als gordijnen niet goed te sluiten zijn, of als ze niet goed genoeg verduisteren, kan dat de nachtrust verstoren. Vooral in grote steden waar veel felle lichten te zien zijn.
Waarop zijn de resultaten gebaseerd?
Het onderzoek van Columbus Magazine en Plus Magazine is een overzicht van 10 punten waar reizigers zich het meest aan ergeren. Aan een vieze kamer ergeren mensen zich volgens het onderzoek het meest. Maar voor anderen is een karig ontbijtbuffet de meest storende factor.
Waar ergeren we ons nog meer aan op vakantie?
We ergeren ons niet alleen aan de kamer van onze vakantieaccommodatie. Maar ook aan het handdoekje leggen bij het zwembad, overvolle borden bij het buffet, of gewoon omdat het regent. Wij leggen hier alle ergernissen uit.
Bronnen: Plus Magazine, Columbus Magazine, archief. Foto: Shutterstock.
Reacties
Wil jij iets delen over dit bericht? Maak gemakkelijk jouw account aan of login om te reageren.