In 2024 helpt de ANWB 1,35 miljoen weggebruikers die met pech kampen. Dat aantal is vergelijkbaar met dat van het jaar ervoor. Wel is er een toename zichtbaar van pech bij mensen met een elektrische auto. Daarnaast neemt het aantal mensen dat hun pechgeval digitaal meldt toe. Maar wanneer krijg je sneller hulp, bij een digitale melding of toch als je belt?
2 pechmeldingen per minuut
De ANWB krijgt gemiddeld genomen meer dan 2 pechmeldingen per minuut. Het gemiddelde dagtotaal komt uit op 3.700 meldingen en het jaartotaal van 2024 op 1,35 miljoen. In veruit de meeste gevallen stuurt de Wegenwacht personeel de weg op om het probleem te verhelpen. In enkele gevallen lukt het om het probleem telefonisch op te lossen. Dat was in 2024 zo’n 60.000 keer het geval.
Vanwege het hoge aantal meldingen, probeert de ANWB zijn personeel zo effectief mogelijk in te zetten. Daarom vragen ze vanaf 2024 aan mensen die een pechmelding doen of het haast heeft. Doordat 10 procent van de mensen aangeeft dat het geen probleem is als de Wegenwacht pas 2 of 3 uur later arriveert, kan de Wegenwacht spoedgevallen snel aanpakken. Deze methode is ook nog eens duurzamer, omdat de hulpdienst de ritten hierdoor zorgvuldiger kan plannen en onnodige kilometers kan vermijden.
Welke meldingen komen het vaakst voor?
De accu van auto’s blijft het meest voorkomende probleem. Daarnaast is er een flinke toename van pechgevallen bij elektrische auto’s. In 2024 wordt de ANWB 65.000 keer ingeschakeld voor pechgevallen bij elektrische auto’s. Dat is 26 procent meer dan de 51.000 keer in 2023. Dit komt voor een deel ook door de toename van elektrische auto’s in Nederland. Het aantal volledig elektrische auto’s ligt in 2024 in Nederland 16 procent hoger dan in 2023.
Bij elektrische auto’s komt een lekke band het vaakst voor. Dat komt doordat de banden sneller slijten door het snelle optrekken en hogere gewicht van de auto. Een reservewiel is vanwege het extra gewicht zelden aanwezig in een elektrische auto.
Krijg je sneller hulp als je belt of als je digitaal melding maakt?
Wellicht denk je dat bellen de snelste manier is om hulp te krijgen. Toch is dat vaak niet het geval. Volgens de ANWB kun je in geval van spoed beter digitaal melding maken. Op die manier heb je niet te maken met een wachttijd aan de telefoon, kun je gelijk alle benodigde gegevens invullen én is je locatie meteen bekend. De melding komt direct binnen bij de Alarmcentrale. Zij zorgen er op hun beurt voor dat er hulptroepen jouw kant opkomen. Als je digitaal een melding maakt, kun je daarna zien en volgen wanneer de Wegenwacht onderweg is. In 2024 wordt 65 procent van de pechmeldingen digitaal gedaan en de overige 35 procent telefonisch.
Bronnen: ANWB, Telegraaf en BNR. Foto: Dutchmen Photography/Shutterstock
Reacties
Wil jij iets delen over dit bericht? Maak gemakkelijk jouw account aan of login om te reageren.