Booking weer op de vingers getikt om misleiding: let op met deze trucjes hopen hotelaanbieders dat je sneller boekt

28 mei 2024
3 Min. leestijd

Boek je wel eens een hotel bij Booking.com of Agoda.com? Vaak zie je tijdens het boekingsproces dat er maar een paar kamers beschikbaar zijn. Met dit berichtje krijg je het gevoel dat je snel een besluit moet nemen. Maar wat blijkt, het is regelmatig niet waar. In 2020 belooft de hotelreserveringssite beterschap, maar deze belofte is niet nagekomen. Daarom beschuldigt de Consumentenbond Booking, waar beide sites onderdeel van zijn, opnieuw van misleiding.

Wat is er aan de hand met Booking?

In 2020 wordt Booking beschuldigd van manipulatietechnieken en nepaanbiedingen. Deze zouden ervoor zorgen dat klanten zonder er goed over na te denken (te snel) keuzes maken over hun accommodatie. Nadat dit uitkwam zou Booking (en Expedia, een hotelreserveringssite die zich hier schuldig aan maakte) beterschap beloven. Maar dat is bij Booking nog niet gebeurd.

Wat doet Booking om klanten te misleiden?

Booking doet alsof er enorme schaarste is in het aanbod. Je bent daardoor sneller geneigd om te boeken. Ook zijn er nog steeds verborgen kosten die pas u later tijdens het reserveren tegenkomt. De kosten van een hotelkamer kunnen zo onverwachts flink oplopen. Daarnaast is ‘gratis annuleren’ in het echt niet altijd gratis. En blijken kortingen niet te kloppen.

Waar kan ik zelf op letten als ik een hotelkamer boek?

Ga je een hotelkamer boeken? Laat je dan niet opjagen door de vele pop-ups of berichtjes met waarschuwingen dat het de laatste kamer is. Soms weet je bijna zeker dat dit niet aan de orde is. Zo is een hotelkamer in Nunspeet op een dinsdag echt niet bijna volgeboekt. Laat je dus niet gek maken, ook niet wanneer de site aangeeft dat vergelijkbare hotels al volgeboekt zijn. Wanneer je dit controleert, blijken deze hotels soms gewoon nog beschikbaar.

Je kunt ook altijd via de eigen site van het hotel erachter komen of de kamers echt bijna op zijn.

Wat gaat er nu gebeuren?

De Consumentenbond heeft de bevindingen doorgegeven aan de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Zij kijken of er naar aanleiding van de melding actie moet worden ondernomen.

Booking laat weten: “Het is altijd ons doel om reizigers transparante informatie te bieden die hen helpt bij het beslissingsproces tijdens het plannen en boeken van reizen op ons platform”, stelt een woordvoerder van Booking in een reactie. “Dit houdt onder andere in dat we nauwkeurig alle kosten of belastingen tonen die zijn inbegrepen in de totale prijs en moeten worden betaald voor een accommodatie, evenals het geven van informatie over het aantal kamers of accommodatiemogelijkheden die beschikbaar zijn op Booking.com. We streven er altijd naar om te opereren in overeenstemming met de relevante richtlijnen en regelgeving, en zullen blijven samenwerken met de autoriteiten om eventuele openstaande vragen te beantwoorden.”

Bronnen: Consumentenbond, NOS, RTL. Foto: Shutterstock.

Reacties

Wil jij iets delen over dit bericht? Maak gemakkelijk jouw account aan of login om te reageren.

  • Peggy20011951
    Peggy20011951

    Ik vindt Booking com een slechte organisatie...Als je iets wilt reserveren krijg je de gegevens van het hotel niet.. Eerst het hotel boeken, dan pas krijg je de gegevens om contact met het hotel op te nemen...schandalig, oplichters zijn het...😡

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van het laatste vakantienieuws, leuke uitjes en handige reistips? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!