Flitscamera’s bij spoorwegovergang per 1 mei 2024 actief: welke boete krijg je voor te vroeg oversteken?

01 mei 2024
3 Min. leestijd

Wachten tot de slagboom omhoog is en de rode lichten niet meer knipperen, daarna pas oversteken. Er kan immers nog een trein aankomen. Als je bij een spoorwegovergang staat te wachten, is dit de klassieke regel. Maar een schrikbarend groot aantal mensen houdt zich hier niet aan, blijkt uit een experiment met flitscamera’s in Bussum. Per 1 mei 2024 kun je op verschillende plekken in Nederland een boete krijgen, als je te vroeg oversteekt. Hoe zit het precies?

350 overtredingen in 1 week

Spoorbeheerder ProRail heeft als proef flitscamera’s opgehangen bij 4 overwegen in Bussum. Hieruit blijkt dat opvallend veel reizigers ‘gewoon’ oversteken, terwijl de slagbomen nog omlaag staan en/of de rode lichten nog knipperen. Per week zijn er 350 mensen die te vroeg oversteken, constateert ProRail. “Dit gedrag is levensgevaarlijk”, vertelt woordvoerder Mirjam de Witte aan De Telegraaf. “Er kan van de andere kant ook nog een trein komen en daarin zit het gevaar. Je denkt: hé, hij is voorbij, ik kan wel. Dat is niet altijd zo.”

Welke boete kun je krijgen als je te vroeg oversteekt?

Vanaf 1 mei 2024 staan deze flitscamera’s in Bussum officieel aan. Bestuurders van auto’s, motoren, scooters en andere voertuigen die te vroeg oversteken, kunnen nu dus een boete krijgen. Deze overtreding valt in dezelfde categorie als rijden door een rood stoplicht. Voor automobilisten is de boete dus 300 euro, terwijl brommer- en scooterrijders 210 euro riskeren bij een overtreding. In dit artikel gaan we dieper in op de verkeersboetes die in 2024 gelden.

Hoeveel flitscamera’s komen er?

In Bunnik en Hilversum zijn er eerder al tests met flitscamera’s geweest. Uiteindelijk moeten de flitscamera’s in 40 Nederlandse gemeentes komen te staan, verspreid over het hele land. Deze camera’s registreren alleen kentekens. Via dit digitale loket van ProRail kun je op basis van je kenteken controleren of je openstaande boetes hebt. Een eventueel bezwaar kun je indienen via het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB).

Hoe zit het met voetgangers of fietsers?

Een voetganger of fietser die te vroeg oversteekt, heeft uiteraard geen kenteken en kan op basis van camerabeelden geen boete krijgen. Maar ProRail kan buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s) inzetten, om te handhaven bij spoorwegovergangen. Zij kunnen voetgangers en fietsers wel bekeuren, als ze in de fout gaan.

Hoeveel onbewaakte spoorwegovergangen zijn er nog in Nederland?

Overigens is ProRail druk bezig om iets te doen aan gevaarlijke onbewaakte spoorwegovergangen, die zijn niet voorzien van slagbomen en/of waarschuwingslichten. Het eerdere streven om in 2023 al deze spoorwegovergangen aan te pakken, waar we in dit artikel dieper op ingaan, is niet gehaald. Maar inmiddels zijn 152 van de aanvankelijke 180 bewaakt, opgeheven of vervangen door een tunnel. ProRail hoopt dat dit aantal eind 2025 is opgelopen naar 170. “We hadden ze natuurlijk graag allemaal al gesloten. Maar je loopt tegen van alles en nog wat aan”, aldus woordvoerder De Witte tegenover de NOS. “De laatste 28 zijn niet voor niets de laatste 28.”

Bronnen: Archief, ProRail, De Telegraaf, NOS, Top Gear. Foto: www.hollandfoto.net/Shutterstock.

Reacties

Wil jij iets delen over dit bericht? Maak gemakkelijk jouw account aan of login om te reageren.

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van het laatste vakantienieuws, leuke uitjes en handige reistips? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!