Om het rijden veiliger te maken heeft de auto een aantal systemen om daar bij te helpen. Een van die systemen is ABS, het anti blokkeer systeem. Maar hoe werkt dit en wat als het lampje op het dashboard brandt?
Meer grip tijdens het remmen door het anti blokkeer systeem
Anti blokkeer systeem zegt het eigenlijk al, het zorgt ervoor dat de wielen bij een noodstop niet blokkeren. En dat is belangrijk, want dankzij ABS wordt de remweg verkort in geval van een noodstop of remmen op een slecht wegdek. Want als een wiel blokkeert vermindert de grip en glijd je door.
Het systeem is overigens al ouder dan je denkt en ooit ontwikkeld voor de luchtvaart en niet voor de auto. De wielen van een vliegtuig mogen tijdens een landing niet blokkeren en moeten met die enorme remkracht wel grip kunnen houden. Zou het systeem blokkeren, dan glijdt het vliegtuig door. Met de komst van ABS blijven de wielen draaien, hebben ze meer grip en een kortere remweg. Eind jaren 70 is Mercedes-Benz het eerste automerk dat ABS beschikbaar stelt in een personenauto.
Hoe werkt ABS?
Om grip te houden op de weg, maakt het ABS-systeem een ‘pompende’ beweging wanneer wielen dreigen te blokkeren. Daarmee voorkomt het systeem dat de wielen daadwerkelijk blokkeren en door blijven rollen. Het is best een ingewikkeld systeem en bestaat uit meerdere onderdelen die met elkaar moeten samenwerken. Op een droog wegdek heb je natuurlijk de beste grip. Op een nat wegdek is het zaak om je snelheid aan te passen zodat je in geval van nood voldoende ruimte houdt om te remmen. Rem rustig en mocht je auto een beetje wegslippen, blijf kijken waar je naar toe wilt en stuur in die richting mee. Doordat de wielen blijven draaien gaat de auto op zoek naar grip. En door voldoende afstand te houden voorkom je mogelijk een aanrijding.
Waar bestaat ABS uit?
ABS bestaat uit sensoren, kleppen, pompen en een elektrische regelunit. Die monitoren voortdurend of zij in actie moeten komen. De sensoren, bij de voorwielen, houden de snelheid van de wielen in de gaten. Dreigt er een blokkering, dan zenden de sensoren een signaal naar de elektrische unit. Deze unit geeft een signaal naar de pomp en kleppen om de remkracht op de wielen te verminderen, zodra de wielen weer draaien wordt de remkracht opgevoerd. Dit systeem werkt razend snel!
Schrik tijdens het remmen niet als je het gevoel hebt dat je rem met je aan de haal gaat. Dat is namelijk niet zo, maar je voelt wel aan het pedaal dat het zelf remt. Een trillend gevoel. En dat is ook de bedoeling, het is de pompende beweging die het remsysteem maakt aangestuurd door ABS. Blijf het rempedaal gewoon krachtig indrukken, het systeem doet de rest.
Wat als het ABS-lampje op het dashboard brandt?
Als je ABS het niet meer goed doet, gaat het lampje op het dashboard branden. Dit is het icoontje met een auto en 2 golvende strepen ervoor (en) of een rondje met de letters ABS erin. Een reden waarom het lampje gaat branden kan zijn dat de remvloeistof bijgevuld moet worden. Daarnaast kan het ook gaan om een defecte sensor of een storing in de elektrische regelunit. Schone sensoren is van groot belang, want die meten immers als eerste of het systeem in werking moet komen.
Aangezien ABS een redelijk complex systeem is, is het aan te raden om met een storing naar een garage te gaan. Auto’s zitten tegenwoordig vol elektronica en garages kunnen vrij eenvoudig uitlezen waar de storing zich bevindt. Ga dus liever niet zelf aan de slag.
Bron: ANWB, autopartsonline.nl, actronics.nl Foto’s: Shutterstock
Reacties
Wil jij iets delen over dit bericht? Maak gemakkelijk jouw account aan of login om te reageren.
citaat
"Het werkt het beste op een droge ondergrond."
einde citaat.
Op droge ondergrond kan iedereen met een rijbewijs een auto tot stilstand brengen.
Als het glad wordt is het lastiger voor de bestuurder, maar werkt de ABS dus ook minder. Wie bedenkt zoiets?
wikipedia.org/wiki/Antiblokkeersysteem
Laatste zinnetje onder het kopje 'nadelen'