Britt en Saco de Boer huren een auto bij Hertz in Zuid-Afrika en sluiten daarbij een WA- en cascoverzekering af. Maar als ze bij het afslaan naar een inrit betrokken raken bij een ongeluk, zegt Hertz dat dit niet onder de verzekering valt. Saco, de bestuurder, zou namelijk nalatig zijn geweest, omdat hij niet goed heeft uitgekeken. De rekening: € 10.000. Maar zijn dit nou juist niet de situaties waarvoor je verzekerd bent?
Voorwaarden auto huren in het buitenland wijken af
Uit onderzoek onder het MAX Opinie Panel blijkt dat 17 procent van de panelleden geen verzekering afsluit bij het huren van een auto op vakantie. Van de mensen die wel een verzekering afsluiten, leest bijna een kwart het bijbehorende huurcontract en de voorwaarden niet door. En dat is onverstandig. Want een verzekeraar en de autoverhuurder mogen zelf bepalen wat de voorwaarden zijn en die kunnen afwijken van wat wij in Nederland gewend zijn.
Uitzonderingen benoemd in de voorwaarden
Juist in de voorwaarden staan de uitzonderingen genoemd waarbij de verzekeraar niet uitkeert. Bijvoorbeeld bij schade als gevolg van onvoorzienbare omstandigheden, verkeersovertredingen en ook nalatigheid. Maar wie bepaalt of Saco nalatig is geweest? Dat moet de rechter bepalen, in het land waar het ongeluk heeft plaatsgevonden. Wil je het niet zover laten komen: lees dan altijd de voorwaarden door. Kom je er met de verhuurder niet uit? Mail dan jouw verhaal naar maxvakantieman@omroepmax.nl
Waar moet je op letten bij het huren van een auto?
- Lees de verhuurvoorwaarden goed door. Ook al zijn de letters klein, de inhoud van de overeenkomst kennen is heel belangrijk.
- Je komt er eigenlijk bijna nooit onderuit om borg te staan met je creditcard. Zorg dat je er een hebt.
- Je kunt vanuit Nederland de auto boeken. Dat is wel zo handig met Nederlandse voorwaarden. Boek ruim van tevoren zodat je zeker weet dat er een auto beschikbaar is.
- Heeft jouw vlucht vertraging? Geef dit tijdig door. We hebben zaken gezien waar de auto alweer vergeven was, omdat men “niet op kwam dagen”.
- Check de hele auto op schade bij het ophalen van de auto, maak hier foto’s van en laat de schades vastleggen op het formulier.
- Als je de auto terugbrengt, probeer dit binnen kantooruren te doen, zodat je met een medewerker om de auto heen kunt lopen en samen kunt bekijken of, en zo ja, wat voor schade er is. Laat je de auto achter en zeggen ze later dat je schade hebt gereden, is de discussie vanuit Nederland veel lastiger.
MAX Ombudsman Jeanine Janssen schuift in MAX vakantieman aan voor reisadvies. Ze staat gedupeerden bij als het misgaat en heeft tips voor een zorgeloze vakantie. Als adviseur is zij niet alleen verbonden aan MAX vakantieman, maar ook aan het programma Meldpunt. Daarnaast schrijft zij columns voor MAX Vandaag en MAX Magazine.
Reacties
Wil jij iets delen over dit bericht? Maak gemakkelijk jouw account aan of login om te reageren.