Afgelopen jaar huurden Sanne van den Berg en Jurrian Mijnheer een camper via het platform Goboony. Ze dachten goed verzekerd te zijn, maar dat bleek toch niet zo te zijn.
Alternatief blijkt niet toereikend
Ze huurden voor 18 dagen een luxe camper met een vast bed, een toilet en een keuken. Na 7 dagen stranden ze met pech. De camper was niet meer te repareren. Ze kregen een alternatief aangeboden. Dat bleek echter een Volkswagen Caddy waarin ze een bed konden uitklappen, maar waar van verdere luxe geen sprake was. Hun fietsen konden niet meer mee en ze moesten daardoor ook veel spullen achterlaten. Ze zochten zelf nog naar alternatieven, maar die waren of veel duurder of niet beschikbaar voor de dagen die ze nog op reis gingen. Ze besluiten om naar huis te gaan.
Camper huren via Goboony
Volgens Goboony hadden ze, in plaats van de Caddy, als alternatief ook een auto en een accommodatie kunnen nemen. Die kosten zouden vergoed worden via de Goboony verzekering. Nu ze dat niet hebben gedaan, krijgen ze de huursom van de niet genoten reisdagen met de camper niet terug.
Waar heb je recht op?
Wij denken dat als de overeenkomst niet wordt nagekomen, je recht hebt op de huursom terug van de niet genoten reisdagen. In dit geval 1.000 euro. Je moet wel je best hebben gedaan om een (vergelijkbaar) alternatief te vinden. Een verzekering sluit je af voor extra kosten. Niet voor als de basisovereenkomst niet wordt nagekomen. Goboony stelt echter dat in de voorwaarden staat dat een alternatief voor de camper ook een auto met een accommodatie mag zijn. Dat vinden wij gek. Dan zou je dus ook akkoord moeten gaat met een kleine auto en een hostel.
Geschillencommissie
Goboony is niet aangesloten bij de geschillencommissie. Zij zeggen zelf dat dat waarschijnlijk niet kan omdat de overeenkomst tussen huurder en verhuurder wordt gesloten. Ook daarover verschillen we van mening. Goboony biedt als platform zijn eigen voorwaarden aan. Over die voorwaarden zou je een geschil moeten kunnen indienen. Goboony gaat in gesprek met de geschillencommissie. Als ze zich kunnen aansluiten mag deze zaak ter behandeling komen. Kan het niet, dan gaat Goboony alsnog over tot betaling van de 1.000 euro aan Sanne en Jurian.
Waar moet je op letten?
- Kijk voordat je een camper huurt in de voorwaarden. Wij komen verschillende bedrijven tegen die vooraf beloven dat je geld terugkrijgt als je pech hebt en er geen vergelijkbaar alternatief beschikbaar is.
- Let op of je naar de geschillencommissie kunt. Er zijn bedrijven die zijn aangesloten bij de geschillencommissie waardoor je op een goedkope en makkelijke manier een oordeel kunt krijgen.
- Is een bedrijf niet aangesloten, zorg dan dat je een rechtsbijstandsverzekering hebt. Zij kunnen de zaak van u overnemen als je er niet uitkomt.
- Zorg zelf ook voor een goede reis- en annuleringsverzekering. Vergelijk ze goed, want wat bij de een gedekt is, is dat bij de ander niet.
Heb je vragen aan MAX Ombudsman? MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.
Jeanine Janssen heeft in 2013 samen met Rogier de Haan MAX Ombudsman opgericht. MAX Ombudsman maakt veel voorkomende klachten en georganiseerd onrecht zichtbaar. Daarnaast schuift Jeanine Janssen regelmatig aan in het programma Meldpunt en MAX vakantieman. Lees hier haar columns op MAX Vandaag.
Bron: MAX Magazine Foto: Shutterstock
Reacties
Wil jij iets delen over dit bericht? Maak gemakkelijk jouw account aan of login om te reageren.
Ook wij hebben een vergelijkbare ervaring met de huurcamper, via Goboony.
Dit jaar was voor ons de 7e vakantie met een huurcamper. De eerste keer via Goboony.
Bij het afhalen van de huurcamper via Goboony, vertelde de eigenaar de camper dit jaar te hebben gekocht. Hij wilde er nog van alles aan verbeteren. En o ja: de motor kon wel eens afslaan en dan maakte hij een raar geluid, maar na even wachten zou die dan wel weer opstarten. We waren de straat nog niet uit en de motor was al twee keer afgeslagen…
Op onze tweede vakantiedag wilden we even pauzeren bij een Raststätte in Duitsland. Mijn man schakelt terug, de motor slaat af en doet vervolgens helemaal niets meer. Een probleem in de elektronica. We stonden op een gevaarlijke plek, wat de nodige stress met zich meebracht.
We hebben meteen de ABWB gebeld. Daar zijn we ten slotte al 22 jaar lid van. Willen ze ons niet helpen.... Het gaat nl. om een huurcamper en die is niet in onze dekking opgenomen. Ook de Adac wil niet helpen. Uiteindelijk hebben we via de eigenaar contact kunnen leggen met de alarmcentrale van Goboony.
Na 6 uur wachten kwam een garagehouder met een sleepwagen. Hij kreeg de camper niet aan de praat. Met de nodige moeite wist hij de camper op de takelwagen gekregen en heeft hij ons meegenomen naar zijn garagebedrijf. Daar zou hij de camper van de takelwagen afhalen, zodat we daar de nacht konden doorbrengen, terwijl hij de accu aan de lading zou leggen. Helaas kwam er een nieuw hulpverzoek tussendoor, waardoor we tot 22 uur moesten wachten, voordat de camper afgeladen kon worden. We hebben de nacht bij het garagebedrijf doorgebracht.
De volgende dag is een monteur aan de slag gegaan. Het bleek, dat de eigenaar van de camper (een automonteur) wel een nieuwe accu in de camper had gezet, maar een verkeerde maat accuklem had gebruikt. Deze was bovendien gecorrodeerd. Deze klem is vervangen, wij hebben de rekening voorgeschoten en zijn verder gereisd. Wel met samengeknepen billen, want was het probleem wel opgelost en wat als de motor weer af zou slaan?
De rest van de vakantie is het redelijk goed gegaan. Wanneer de motor afsloeg, konden we die weer aankrijgen.
Op de 4e vakantiedag trok een onverwachte regenbui over de camping, waarbij de linkerarm van de luifel brak (de eigenaar heeft een schadepost van €500 opgevoerd, wat ons erg hoog lijkt; gelukkig kost het ons alleen €150 eigen risico, i.v.m. het afsluiten van de reisverzekering via Goboony).
Terugreis: voor een verkeerslicht sloeg de motor af en was maar heel moeilijk weer aan de praat te krijgen. We hoorden de zekeringen in de handschoenkast klapperen en we roken een sterkte plasticlucht. Een behulpzame man heeft ons doorverwezen naar een garagebedrijf. Daar vinden ze een ingedroogd broodje (marter?) tussen de motor en een luchtslangetje, dat lucht lekt. Uiteindelijk bereiken we veilig ons huis.
De volgende dag bij het inleveren vindt de eigenaar het maar vreemd, dat dit allemaal gebeurd is. Hij heeft zelf immers geen problemen ondervonden, tijdens zijn vakantie. Ja, hij vond het afslaan van de motor aanvankelijk ook wel spannend, maar dat werd gaandeweg minder. Hij vond het jammer voor ons, dat het zo gelopen is.
Eén en ander is ons niet in de koude kleren gaan zitten. Het vakantiegevoel is niet echt gekomen en het voortdurend alert zijn heeft zijn sporen achtergelaten.
Voorlopig zijn wij genezen van het camperreizen en misschien ook wel van het op vakantie gaan.
We zijn afgelopen donderdag terug gekomen. Ik wacht op antwoord van Goboony over mijn mail voor het terugkrijgen van het reisgeld van de gemiste vakantiedagen.