Het is steeds iets makkelijker om je elektrische auto op te laden buiten Nederland. Een paar jaar geleden was het in sommige landen nog een behoorlijk avontuur om een laadpaal voor je auto te vinden langs de snelweg. Inmiddels kun je op steeds meer plekken langs populaire vakantiewegen je accu voorzien van een nieuwe lading elektriciteit. Het aanbod neemt de komende jaren alleen maar toe. In 2026 moeten er op de belangrijkste Europese wegen namelijk om de 60 kilometer snelladers staan voor elektrische auto’s. In dit artikel zetten we de actuele stand van zaken in de landen om ons heen op een rijtje.
Elektrische auto in België
Bij onze Zuiderburen is er een opvallend verschil in het aantal laadpunten tussen Vlaanderen en Wallonië. In Vlaanderen is de situatie vergelijkbaar met die in Nederland en vind je veel laadpalen. Ook het aantal snellaadstations is in dit deel van België behoorlijk op orde.
Hoe anders is dat in het Waalse deel van België. De ANWB adviseert dan ook om op een drukke reisdag met een volle accu door Wallonië te rijden. Rijd je via de E25 van Luik naar Luxemburg richting de Autoroute du Soleil? Dan kom je tussen Luik (Liège) en Aarlen (Arlon) maar 1 groot snellaadstation tegen op een traject van zo’n 125 kilometer. Hoe je voordelig op kunt laden lees je op MAX Vandaag.
De accu opladen in Frankrijk
Frankrijk heeft de afgelopen jaren een enorme inhaalslag gemaakt als het gaat om elektrisch laden. In bijna elke plaats kun je inmiddels je accu opladen. Zelfs in echt kleine dorpjes vind je vaak wel 1 of 2 openbare laadplekken. Ook langs de snelwegen is de situatie anno 2024 veel beter. Met name het aanbod snelladers is een stuk groter. In heel Frankrijk zijn er meer dan 2000 van dit soort stations. Rijd je via de bekende snelwegen naar het zuiden, dan vind je meestal om de 50 kilometer een snellaadstation.
Elektrische auto laden bij onze Oosterburen
Je steekt met de elektrische auto redelijk zorgeloos de Duitse grens over. Het laadnetwerk in Duitsland is over het algemeen goed op orde. Snelladers vind je vooral in de nabijheid van grotere steden. Dit betekent dat je tussen het Ruhrgebied en de steden in het zuiden van Duitsland wat minder snellaadstations tegenkomt. En dat kan best onhandig zijn omdat je voertuig op dit traject misschien net weer aan wat stroom toe is. Met name in de vakantieweekenden kan het hier dan ook erg druk zijn met (vooral) Nederlandse elektrische voertuigen. Met lange wachttijden tot gevolg. De ANWB raadt dan ook aan om je laadbeurten goed te plannen om deze drukte te ontlopen.
In sommige dorpen in Duitsland kun je gratis laden. Deze punten staan vaak in de buurt van het dorpsplein of bij het gemeentehuis. Voor deze stadspalen heb je geen pasje nodig. Je plugt je laadkabel in en laadt gratis en voor niets. Kijk wel altijd even goed of je parkeergeld moet betalen.
Laden in Luxemburg
Laden is in Luxemburg over het algemeen geen probleem. De meeste openbare laadpunten vind je rondom Luxemburg-stad. Op de snelweg tussen Arlon en de Franse grens kom je ook een aantal snellaadstations tegen. Mocht je het laatste laadstation in Luxemburg richting Frankrijk hebben gemist, dan vind je de volgende vlak over de Franse grens. In Thionville kun je een nieuwe poging wagen.
Wat ben je kwijt voor elektrisch laden
In België is het bedrag voor een kilowattuur ongeveer hetzelfde als bij ons in Nederland. In Frankrijk ben je goedkoper uit. Laden bij een normale laadpaal scheelt je ongeveer een kwart in vergelijking met Nederland. Ook snelladen is goedkoper in Frankrijk. Dit scheelt je gemiddeld zo’n 15 procent. Er zijn aanbieders waar je 30 cent per kWh betaalt. Bij onze Oosterburen betaal je bij een normale laadpaal ongeveer 50 cent per kWH. Laad je bij een snellader, dan ben je rond de 75 cent kwijt. Voor mensen die met een verbrandingsmotor rijden, is tanken in Luxemburg nog altijd een zeer aangename ervaring. Dit verschil is er niet wanneer je elektrisch rijdt. Dan ben je ongeveer hetzelfde kwijt als in Nederland.
Hoe zit het met de pasjes?
In Vlaanderen ga je geen problemen ondervinden. Hier worden alle Nederlandse passen gewoon geaccepteerd. In Wallonië is het anders. Bij veel openbare laadpalen kun je soms maar een beperkt aantal laadpassen gebruiken. Het advies is dan ook om zoveel mogelijk laadpassen mee te nemen, zodat je je kansen een beetje spreidt.
Wanneer je naar Duitsland reist, dan kun je met de meeste Nederlandse laadpassen uit de voeten. Ook hier adviseert de ANWB om zoveel mogelijk verschillende laadpassen mee te nemen. Zo heb je altijd een back-up. Wanneer je vaker in Duitsland rijdt, zou je ook kunnen overwegen een Duitse laadpas aan te schaffen. Hiermee kun je soms tegen een gereduceerd tarief laden.
In Frankrijk kun je met je Nederlandse laad- en betaalpassen inmiddels bij 85 procent van de aanbieders terecht voor een volle accu. Heb je ook een Franse tankpas? Dan zit je goed bij 97 procent van alle aanbieders. In Luxemburg kun je bij nagenoeg alle aanbieders met je Nederlandse passen terecht.
Rijd je nog op een fossiele brandstof en overweeg je over te stappen op elektrisch? Op MAX Vandaag lees je vanaf welk moment dit rendabel is.
Bronnen: ANWB, Dagblad van het Noorden, VRT. Foto: MikeDotta / Shutterstock.com
Reacties
Wil jij iets delen over dit bericht? Maak gemakkelijk jouw account aan of login om te reageren.