In de winter is de kans op een lege accu net iets groter dan in de zomer. Let daarom goed op dat je niet met een zwakke accu vertrekt en maak geen korte autoritten. Zeker voor de elektrische auto is het verstandig om zorgvuldig met de batterij om te gaan. Wat je nog meer kunt doen, leggen wij hier uit.
Waarom wordt een accu zwakker in de winter?
Een accu functioneert het best tussen de 15 en 25 graden Celsius. In de winter is het meestal koeler. Dan werken de processen in de batterij langzamer, waardoor het meer energie kost om te rijden. Je kunt in deze periode dus beter wat voorzichtiger zijn met je batterij, zeker als je een elektrische auto hebt.
Rijd je met de elektrische fiets? Dan is het belangrijk op deze dingen te letten.
Waar moet ik op letten bij de accu van mijn auto in de winter?
In de winter gaat de batterij nu eenmaal korter mee dan in de zomer. Toch kun je er wel voor zorgen dat de actieradius niet al te klein wordt, door op een aantal punten te letten. Zo kun je een accucheck laten uitvoeren bij de garage, dit gebeurt niet automatisch bij de apk. Je kunt dan van tevoren weten of de accu al zwak is of niet. Ook is het verstandig om altijd startkabels bij je te hebben, zodat iemand jou (of jij juist iemand) kunt helpen als de accu je in de steek laat.
De auto starten kost veel stroom, het is handig als je dit niet al te vaak hoeft te doen. Maak je vaak korte ritten (minder dan 10 kilometer)? Dan kunnen een paar van dit soort ritten al funest zijn, omdat de dynamo te weinig tijd heeft om op te laden. Door de auto nogmaals te starten verlies je te veel stroom.
Welke functies kan ik beter aan- of uitzetten om de actieradius te verlengen?
Maak je vaak gebruik van de airco of verwarming? Deze functie vraagt veel van de batterij. Als dit niet (meer) nodig is, is het raadzaam om de functie uit te zetten. Zeker als je een korte rit maakt, want dan wordt de auto vaak niet eens goed warm of koud.
Een elektrische auto rijdt volledig op elektriciteit. Ook bij dit type auto is de capaciteit van de batterij kleiner. Wel is de auto er meer op gemaakt om de winter door te komen. Er zijn hier functies die je soms beter wel kunt gebruiken. Zoals de stoelverwarming. Omdat je lijf dan snel warm wordt, hoef je niet de hele auto op te warmen. Dit scheelt aanzienlijk veel energie. Ook de cruisecontrol is handig om goed gebruik van te maken in de winter. Het is de meest duurzame stand om mee te rijden en is daarom het vriendelijkst voor je accu.
Tot slot is het raadzaam om niet te hard te rijden, als dat niet nodig is. Want hoe harder je rijdt, hoe meer energie je verbruikt.
Bronnen: ANWB, AutoWeek. Foto: Shutterstock.
Reacties
Wil jij iets delen over dit bericht? Maak gemakkelijk jouw account aan of login om te reageren.