Duizenden Nederlanders die deze zomer met FTI op vakantie zouden gaan, blijven vanwege het faillissement van touroperator FTI noodgedwongen thuis. Maar ook Nederlanders die tijdens het faillissement op vakantie zijn, komen ter plaatse voor onaangename verrassingen te staan. Ze moeten bijbetalen of vertrekken. Dit is de reactie van Nederlandse bemiddelaars:
Welke reisorganisatie zijn bemiddelaar?
Gedupeerde reizigers mailen ons ter plaatse dat ze zich in de steek gelaten voelen door de partijen bij wie zij de reis geboekt hebben. In dit artikel lees je de reacties van drie Nederlandse bemiddelaars: Prijsvrij vakanties & D-Reizen, Mimosa Reizen en dé VakantieDiscounter.
Eén grote chaos na faillissement FTI
Ook voor de reisorganisaties komt het faillissement van FTI totaal onverwacht. In april van 2024 laat FTI nog weten dat zij een nieuwe investeerder hadden gevonden. En toch gaat het mis. “We hebben met diverse Nederlandse faillissementen – Oad, Thomas Cook, et cetera – in de eerste dagen dezelfde dynamiek en chaos gezien.” zegt Prijsvrij vakanties & D-Reizen. Hotels en andere partners die veel geld verliezen bij een dergelijk faillissement en dat proberen te verhalen op aanwezige klanten, komt volgens deze bemiddelaar vaker voor.
Hoe verder na het faillissement van reisorganisatie FTI?
Alle drie de reisorganisaties reageren hetzelfde: ze stellen de klanten die een reis hebben geboekt bij FTI via de e-mail op de hoogte van het faillissement. In deze mail worden de klanten doorverwezen naar Duitse noodnummers. De organisaties volgens hiermee de instructies op die zij kregen van FTI en het Duitse Garantiefonds DRSF.
“FTI/DRSF heeft ons per mail geïnformeerd en verzocht deze informatie door te sturen naar de klanten.” laat Mimosa Reizen weten. “Sommige klanten hebben ons gebeld en om informatie gevraagd, zij bleken de mail niet te hebben ontvangen. Kennelijk was de mail in de spam terecht gekomen, we hebben het nog een keer gemaild. Omdat iedere dag nieuwe informatie kwam vanuit Duitsland hebben wij in de loop van de week diverse updates naar klanten verstuurd om ze zo goed mogelijk op te hoogte houden.” Alleen PrijsVrij Vakanties geeft aan dat zij klanten ook telefonisch op de hoogte hebben gebracht.
Wat doen reisaanbieders aan het onder druk zetten door hoteleigenaren?
Ondanks alle informatie worden klanten door zowel hoteleigenaren als airlines onder druk gezet. Deze partijen krijgen nog geld van FTI en proberen dat op de Nederlandse reizigers te verhalen. Wie niet betaald, moet het hotel verlaten of kan zelfs niet mee op de vlucht naar huis. Mimosa Reizen betreurt de handelswijze van sommige hotels en vliegtuigmaatschappijen. “Op dat moment hebben we verwezen naar het noodnummer, speciaal voor dit soort situaties in het leven geroepen. Kennelijk heeft dat helaas niet tot een oplossing geleid. Voor ons was op dat moment sprake van overmacht aangezien het hotel en de vliegtuigmaatschappij niet handelden conform de uitgangspunten die door DRSF waren geformuleerd.”
Prijsvrij Vakanties & D-reizen laten weten dat zij via contacten bij bijvoorbeeld de Turkse overheid er direct voor gezorgd dat hotels werden aangesproken op deze ontoelaatbare handelswijze. “In de gevallen waarin hotels bleven aandringen op betaling en dit voor directe problemen zorgde bij onze klanten hebben wij voor betaling aan het hotel of klant gezorgd.” De kans dat zij dit bedrag vergoed krijgen van DRSF is volgens Prijsvrij Vakanties & D-reizen heel klein.
Zijn er bemiddelende reisorganisaties die de schade compenseren?
Prijsvrij Vakanties & D-reizen en dé VakantieDiscounter geven geen compensatie voor eventueel geleden schade. Deze kunnen klanten zelf indienen bij het Duitse garantiefonds.
Voor alle Nederlanders die nog niet op vakantie waren, hebben Prijsvrij Vakanties & D-reizen waar mogelijk geprobeerd een alternatief te vinden. In de situatie waar de aanbetaling door de reisorganisatie nog niet was overgemaakt aan FTI, is het geld weer teruggestort op de rekening van de klant. Staat jouw geld al op de bankrekening van FTI? Dan neemt DRSF contact met je op. Mimosa Reizen geeft de twee families die hun verhaal op 8 juli 2024 in de uitzending van MAX vakantieman vertellen een bedrag van 500 euro. Als tegemoetkoming voor de uitzonderlijke omstandigheden waarin zij onbedoeld terecht zijn gekomen.
Update: heeft FTI nog geen contact met jou opgenomen? Dan kun je op het op 5 november 2024 geopende portaal voor consumenten van DRSF terecht. Hier kun je je registreren door het zogenaamde Toma-transactienummer (bij boeking via FTI Touristik GmbH) of boekingsnummer (bij boeking via BigXtra Touristik GmbH) en jouw persoonlijke gegevens in te voeren.
Wat is er tot nu toe bekend?
Dé VakantieDiscounter laat weten dat zij de reisgelden die nog niet bij FTI lagen, direct aan de klant uit willen betalen. “Dan is er dus geen tussenkomst van het Duitse garantiefonds. Wij zijn daarover druk in gesprek met zowel de ANVR, de SGR en de curator om dit proces vlot te trekken. Wij hopen zo snel mogelijk uitsluitsel te hebben of we zelf kunnen uitkeren óf moeten overmaken aan de curator.” Ook Mimosa Reizen wacht nadere instructie af.
Foto: Shutterstock.
Reacties
Wil jij iets delen over dit bericht? Maak gemakkelijk jouw account aan of login om te reageren.
Goedenavond
Ook ik heb via vakantiediscounter geboekt bij FtI
Ik ging naar Lanzarote daar verbleef mijn zoon voor stage en ik had deze reis echt nodig ivm een burn -out en het overlijden van mijn vader .
Ik heb daar heel erg lang voor moeten sparen en 2 dagen nadat ik er was begon de ellende en ik ben bedreigd door er door politie uit gezet te worden moest ter plekke betalen ik had het geld niet en zat er helemaal alleen mijn zoon heeft heel veel gebeld en gemaild en kreeg vakantiediscounter niet te pakken die hebben niks voor mij gedaan ik heb het geld moeten betalen waardoor ik nu in de problemen zit en mijn rekeningen niet kan betalen .
Dit is voor mij geen vakantie geweest maar 1 grote ellende en heb het gevoel er echt alleen voor te staan elke week bel ik met de vakantiediscounter maar ze zeggen steeds we moeten wachten op groen licht van de curator maar ondertussen slaap ik slecht en dit heeft echt een enorme inpact op mijn burn-out .
En zie ik het even allemaal niet meer zitten
Zegt de receptioniste van het hotel ook nog tegen mijn zoon je moeder heeft een goedkope kamer dus ze kan het rustig betalen.
Maar hij heeft tegen hun gezegd het maakt niet uit hoe duur een kamer is de 1 moet er misschien net zo lang voor sparen als een ander met een dure kamer.
Ik heb een taxi moeten nemen naar het vliegveld ik werd niet opgehaald terwijl er een transfer bij zat en ik echt dagen niet heb kunnen eten van de stress ben door alle stress 10 kilo afgevallen en weer terug bij af en zit nu nog dieper in de put dan voorheen .
Ik hoop echt dat u mij kunt helpen en ik mijn geld zo snel mogelijk terug krijg .
D-reizen heeft 0.0 gedaan voor reizigers. Na mail ‘fti is failliet’ was de boodschap: bel ons niet, mail ons niet want we hebben het druk’. Andere touroperators melden in eerste mail direct ‘wij gaan u helpen’. Dat is 200% klantvriendelijker dan d-reizen.
Na 5 dagen kregen wij mail ‘wil u een alternatief ontvangen’. Wat denk je dan: een voorstel. Maar als je bij d-reizen wil weten wat alternatief is dan ga je, volgens hun, akkoord met voorstel. Wat natuurlijk juridisch absoluut niet klopt. Maar op dat moment moet jij als klant juridisch de strijd aangaan om je geld terug te krijgen. D-reizen gaat heel ver om hun gelijk te krijgen. Met name de klantenservice die vol de aanval aangaat! Confronteer je ze met dat je het gesprek heb opgenomen dan worden ze woest en grijpen ze dan aan als ‘dan hoeven wij vanaf nu niet meer mee te werken want jij doet nu ook iets wat ik niet wil als klantenservice’ en geven het gesprek niet vrij als je dat eis in juridisch conflict.
Dus! Geen d-reizen. Ze willen niet gebeld worden, niet e-mailen. Vooral geen reis boeken zou ik zeggen
Hier ook geen fijne ervaring met D-reizen qua informatievoorziening. Overal zelf achteraan moeten gaan en tot op de dag van vandaag geen duidelijkheid over een eventuele alternatieve reis (gelijkwaardig!) of het terughalen van ons geld. Volgens mij valt en staat heel veel met goede informatievoorziening. Voor mij juist om dit laatste geen D-reizen meer in de toekomst.
In tegenstelling tot anderen heb ik na annulering van mijn reis die ook door D-reizen bij FTI was geboekt wel binnen 4weken na annulering de volledige reissom gerestitueerd gekregen.
Zoals per mail, alsook in de uitzending gemeld, bij de Vakantieman, hadden wij bij Vakantiereizen.nl /Zoover geboekt, althans na ontvangst van de vouchers bleek, bij FTI! Op de dag voor vertrek reis geannuleerd en itt tot Prijsvrij / D- reizen geen andere optie geboden of reissom gerestitueerd! Geen sorry,geen medeleven, geen begrip of meedenken.....niets! Het enige wat we mochten ontvangen is een mail en een annuleringsfactuur en de mededeling dat we het zelf maar moeten uitzoeken met het Duitse garantiefonds.
Devies Vakantiereizen/ Zoover :Geld inpikken en laten stikken. Wij laten het er niet bij zitten en zullen de geschillencommissie laten beslissen over deze "schandalige praktijken' van de bemiddelaars!
Correctie; vakantiereizen.nl =vakanties.nl
Ook wij hebben geboekt bij D reizen en zijn netjes op de hoogte gebracht via mail en telefoon en binnen 4 weken hadden wij het geld op onze rekening
Egypte geboekt voor vertrek 24 juli bij prijsvrij en als reisorganisatie dus FTI. Al snel contact opgenomen met prijsvrij (via chat en facebook ging het beste) wekelijks hetzelfde antwoord. U moet afwachten en het komt goed. Vorige week telefoontje van D-reizen welke het dossier overnam. Reis niet meer te boeken voor de zelfde prijs maar zij gingen zoeken. Dag erop contact met D-reizen reis €450 euro duurder voor 5 personen, oke je wil graag op vakantie dus boek maar. Uur later telefoon ook die prijs niet meer beschikbaar nu €750 euro meer. Hiermee niet akkoord en zelf gaan zoeken. Uiteindelijk de reis kunnen boeken voor nog geen €250 euro meer bij Sunweb. Dag erop telefoontje naar D-reizen met het verzoek om terugbetaling. 2 dagen later geld gestort op de rekening. Achteraf had prijsvrij beter gelijk de reis kunnen annuleren en waren we goedkoper uit geweest. Pluspuntje is wel de vriendelijke ondersteuning van D-reizen en het snelle uitbetalen
Mijn dochter had een reis geboekt bij Mimosa via FTI naar Egypte in september,die kreeg te horen dat het wel 6 maanden kon duren voor dat ze haar geld terug kreeg.
Ze heeft geen geld om ergens anders te boeken, dus moest zij een vakantie boeken bij Mimosa, zij is hier dus bijna 800,00 euro duurder uit.Dit is voor haar een hoop geld. Het is jammer dat daar niet na gekeken wordt.
Wij hadden ook een vakantie geboekt met D-reizen deze viel ook onder de FTI-groep. Eerst waren we nogal sceptisch door de weinige info die we kregen maar uiteindelijk heeft D-reizen zelf de betaalde som teruggebetaald, waarvoor onze dank. Alleen de servicekosten en de annuleringsverzekering zijn niet terugbetaald, we wachten nu nog op een overzicht om verder te reageren.
We wilden dit toch ook even vermelden.