Handig, een huurauto op uw vakantieadres. U regelt het thuis, inclusief een goeie verzekering om gedoe voor te zijn. Maar als u dan op uw bestemming aan de balie staat, blijkt dat voor niets en is het slikken of stikken: of u betaalt extra kosten, of u krijgt de auto niet mee. Dit is wat u kunt doen als u hiermee wordt geconfronteerd.
Eerder besteedde MAX vakantieman al aandacht aan autoverhuurbedrijven die bij een verlate aankomst de gereserveerde auto al hadden verhuurd. Hoewel in de meeste gevallen vakantiegangers zonder problemen gebruik maken van een huurauto, blijven er altijd lokale verhuurders die onverwacht een rekening met extra kosten presenteren. MAX vakantieman nam deze zomer de proef op de som en reserveerde een auto in Barcelona. De auto die we huurden leek goedkoop, maar bij aankomst viel het toch vies tegen.
Voor- en achternaam op creditcard
In eerste instantie krijgen we van Nederlandse vakantiegangers een melding dat ze bij het verhuurbedrijf waar zij hun auto afhalen, niet hun creditcard kunnen gebruiken. De reden: op de creditcard moeten volgens de mensen achter de balie zowel voor- als achternaam volledig vermeld staan. Nederlanders hebben alleen een creditcard met initialen en een achternaam en zou dus onbruikbaar zijn. Daardoor is het niet mogelijk om een borg te reserveren en dus wil het verhuurbedrijf op een andere manier ‘zekerheid’. Zekerheid dat in geval van schade de kosten zijn te verhalen.
Extra verzekering
De oplossing ligt volgens de lokale verhuurder voor het oprapen. Als de klanten ter plekke een extra verzekering voor hun huurauto afsluiten, dan is het probleem opgelost. Hoewel de klanten bij de boeking via een vergelijkingssite al een uitgebreide verzekering hebben afgesloten, krijgen zij te horen dat deze niet te gebruiken is. Daar sta je dan, met al je koffers na een lange reis. Extra kosten voor deze verzekering? Afhankelijk van de huurperiode kan dit oplopen tot honderden euro’s.
Het kan overigens heel goed zijn dat een verhuurder als optie een extra verzekering biedt. Of om het eigen risico verder af te kopen. Bekijk vooraf goed wat u al wel en wat nog niet hebt afgesloten.
De steekproef
MAX vakantieman besloot de proef op de som te nemen en vloog deze zomer naar Barcelona en boekte via eDreams een huurauto voor 2 dagen bij Goldcar. We betaalden via creditcard. De kosten voor de auto bedroegen ruim 100 euro. Een schappelijke prijs. Voor de zekerheid namen we een premium verzekering van zo’n 60 euro. Ons kan niets gebeuren. En wat is de kans dat ons iets aangesmeerd wordt?
‘That insurance you won’t be able to use’
Bij aankomst aan de balie van Goldcar, blijkt die kans een stuk groter dan we denken. De eerste vraag die we krijgen is of we een creditcard hebben met voor- en achternaam. We vertellen dat we alleen een kaart hebben met initialen en een achternaam. Dat blijkt een probleem: we kunnen de borg niet voldoen en daarom moeten we een verzekering afsluiten. En onze premium verzekering dan? Zonder gene meldt de medewerker ons het slechte nieuws: ‘That insurance you won’t be able to use’. De kosten voor de nieuwe verzekering zijn ruim 70 euro. En daarmee betalen we voor 2 dagen autohuur zo’n €100,- voor de huur en ruim €130,- aan verzekeringen.
Verplichte voornaam op creditcard is een smoes
Het excuus dat een creditcard niet bruikbaar zou zijn omdat de voornaam niet volledig staat vermeld, is pure onzin. Navraag bij Mastercard leert ons dat een creditcard om die reden helemaal niet geweigerd mag worden. Dat de verhuurder de kaart niet aanneemt is pure onwil. Het is een smoes om een verzekering te kunnen verkopen.
Trucs met creditcards
Bovenstaande truc is niet de enige manier waarop autoverhuurders extra geld proberen te verdienen. Vaak zijn de kosten voor de huurauto zelf erg aantrekkelijk, maar komen de bijkomende kosten ineens uit de hoge hoed als u aan de balie staat. Zo kan het zijn dat gezegd wordt dat de creditcard een te lage limiet heeft of wordt beweerd dat het creditcard-apparaat defect is. In het laatste geval mag de klant daarvan niet de dupe worden. De klant heeft daar immers geen schuld aan.
Bijbetalen voor upgrade
Zo is het ook niet de schuld van de klant als de verhuurder het type auto dat gereserveerd is niet beschikbaar is. Dus als de klant een upgrade naar een groter model wordt aangeboden, dan mogen daar geen extra kosten voor gerekend worden.
Tank altijd vol terugbrengen
In de meeste gevallen krijgt u een huurauto met een volle tank. Wanneer u geboekt hebt volgens een vol-vol-regeling, moet u de auto ook volgetankt inleveren. Dat is overzichtelijk. In sommige gevallen hoeft u de auto niet zelf vol te tanken. Houd er dan rekening mee dat mogelijk kosten worden gerekend voor het tanken en dat de brandstofprijs een stuk minder gunstig kan zijn dan wanneer u zelf tankt.
Leg vast of er schade is
Bij het afhalen van de huurauto is het altijd verstandig om duidelijk vast te leggen of de auto al schade heeft. Leg dit altijd vast: maak foto’s of een filmpje van zowel de buitenkant als de binnenkant van de auto. Als u duidelijk kunt aantonen welke schade wel en niet aanwezig is, voorkomt u dat er hierover discussie ontstaat. Levert u de auto in, zorg dan dat een medewerker van het verhuurbedrijf een formulier ondertekent waarop staat dat er geen nieuwe schade is.
Wees goed voorbereid
Omdat u na een lange reisdag niet geconfronteerd wilt worden met extra kosten is het belangrijk dat u goed voorbereid vertrekt. Bekijk voordat u boekt in de polisvoorwaarden welke verzekeringen u afsluit bij de auto. Waar verschil in kan zitten is de hoogte van het eigen risico. Als u aan de balie de optie krijgt om het eigen risico af te kopen, dan is dat een optie, geen verplichting.
Als u via een tussenpersoon boekt, kijk dan ook even apart daarvan op review-sites. Een vergelijkingssite verdient geld als er een auto verhuurd wordt, dus die is vaak minder kritisch. Op websites met reviews vindt u ervaringen van gebruikers. Dan weet u snel genoeg of u beter een paar tientjes meer moet uitgeven.
Contact met tussenpersoon
Boekt u via een tussenpersoon, kijk dan op welke manieren u contact op kunt nemen met deze tussenpersoon. Mochten er problemen ontstaan aan de balie, dan is het prettig als de tussenpersoon duidelijkheid kan scheppen. Kies daarom een tussenpersoon/vergelijkingssite die telefonisch bereikbaar is in geval van problemen met de boeking.
Als u goed weet wat u al wel en wat niet hebt afgesloten, dan geeft dat vertrouwen en dat moet u ook uitstralen. Laat u niks wijsmaken. Vraag gerust naar de manager, ook al staat er een lange rij. Overigens heeft autoverhuurder Goldcar beterschap beloofd.
Reacties
Wil jij iets delen over dit bericht? Maak gemakkelijk jouw account aan of login om te reageren.