Niets vervelender dan dat u op vakantie gaat met het vliegtuig en uw bagage komt niet of extreem vertraagd aan. Of nog vervelender, uw bagage komt beschadigd van de band. Dat er af en toe iets mis gaat is begrijpelijk, alleen op Schiphol worden jaarlijks zo’n 50 miljoen stuks bagage verwerkt. Maar als het gebeurt heeft u mogelijk recht op een schadevergoeding.
PIR, Property Irregularity Report
Het allerbelangrijkste is dat u wat voor problemen u met uw bagage ook heeft, dat u dit direct meldt. Dit moet op het vliegveld waar u dit constateert bij de Lost & Found of bagageservice. Hier vult u een PIR-formulier in. PIR staat voor Property Irregularity Report. Dit rapport en bijbehorend nummer is direct uw persoonlijke dossier, dus bewaar dit goed. Het PIR-formulier heeft u tevens nodig om een claim in te kunnen dienen bij de luchtvaartmaatschappij. Bekijk in de voorwaarden van de luchtvaartmaatschappij wat er vergoed wordt bij vermissing, vertraging en beschadiging en bewaar bonnen van uw aankopen zodat u ze bij de claim kunt doen.
Vermist
Een claim indienen voor uw vermiste koffers moet schriftelijk binnen 3 weken. Bij uw claim dient u een kopie van het PIR-formulier te doen, uw boardingpass en een bagage-ontvangstbewijs. Dit is de streepjescode die op uw boardingpass is geplakt. Wordt uw bagage niet terug gevonden, dan is de luchtvaartmaatschappij volgens internationale verdragen aansprakelijk tot een maximum van ongeveer 1300 euro onafhankelijk van de werkelijke waarde van uw bagage. Kijk voor aanvullende informatie over het traceren van uw bagage op de website van de luchtvaartmaatschappij.
Vertraagd
Voor bagage die vertraagd is geldt het zelfde als voor als het vermist is, meld het direct bij de bagage service en vul een PIR-formulier in. Dien ook voor vertraagde bagage binnen 3 weken een schriftelijke claim in voorzien van een kopie van het PIR-formulier, uw boardingpass en een bagage-ontvangstbewijs. In Europa worden de rechten van vliegtuigpassagiers met betrekking tot bagage beschermd door Verordening 889/2002. Buiten Europa kunnen vliegtuigpassagiers zich beroepen op het Verdrag van Montreal. In beide regelgevingen staat dat passagiers noodzakelijk artikelen mogen aanschaffen of huren wanneer hun bagage is vertraagd. Het is gebruikelijk dat maatschappijen de kosten voor essentiële benodigdheden zoals kleding en toiletartikelen op de reisbestemming vergoeden totdat de bagage is opgespoord. Dit geldt niet als dus niet als uw bagage vertraagd is op de terugreis en u gewoon thuis bent. Mocht de bagage retour komen en is het beschadigd, maak dan foto’s en stuur deze mee met de claim. Dit geldt niet als uw bagage op de terugreis vertraagd is en u gewoon thuis bent. Wat er bij welke vertraging wordt vergoed, verschilt per maatschappij. Check hiervoor de voorwaarden en bewaar bonnen van kleding.
Beschadigd
Zijn uw koffers beschadigd na aankomst, meld het dan ook direct bij de bagageservice en vul wederom een PIR-formulier in. Een claim voor een beschadiging dient u binnen 7 dagen schriftelijk in te dienen. Voeg ook aan deze claim het PIR-formulier, de boardingpass en het bagage-ontvangstbewijs toe. Behalve bij de luchtvaartmaatschappij kunt u ook een claim indienen bij de reisverzekering. Vaak krijgt u van de verzekeraar meer terug dan wanneer u alleen de luchtvaartmaatschappij aansprakelijk stelt. Mocht de reisverzekering de schade niet volledig vergoeden, dan kunt u de rest claimen bij de vliegtuigmaatschappij.
Op de website van Consuwijzer staat een voorbeeldbrief vermissing bagage en een voorbeeldbrief schade bagage die u kunt gebruiken als uw bagage vermist wordt.
Dit onderwerp wordt besproken in MAX vakantieman op 22 juli 2019.
Foto: Shutterstock
Reacties
Wil jij iets delen over dit bericht? Maak gemakkelijk jouw account aan of login om te reageren.