Heb jij de nieuwe Intercity al gespot? NS maakt al een tijd proefritten met een aantal testtreinen. De Intercity’s hebben de eerste testen doorstaan. Nu worden er proefritten met passagiers gemaakt met 1 van de 99 nieuwe aangekochte treinstellen. Dit gebeurt op het traject Amsterdam – Rotterdam – Breda. Hiermee start de laatste testfase voordat de trein definitief in gebruik wordt genomen.
De nieuwe NS-trein
De nieuwe Intercity (ICNG) wordt door de Franse treinfabrikant Alstom geproduceerd. De NS-trein wordt speciaal aangepast zodat hij op de hogesnelheidslijn (HSL) én het hoofdrailnet (HRN) kan rijden. De trein gaat daarom niet alleen de huidige Intercity Direct vervangen, maar ook een groot deel van de reguliere Intercity’s. Zo kun je van de HSL door naar het HRN rijden. Hiermee is het mogelijk om de verbinding naar Brussel te verbeteren.
200 kilometer per uur
De trein is voorzien van moderne technieken. Hij is beter geïsoleerd waardoor het geluidsniveau laag is. Ook rijdt de trein rustiger over het spoor. De huidige treinen hebben deuren bestaande uit 2 bladen. Bij de ICNG is dat er slechts 1. Hierdoor is de luchtdruk minder hoog wanneer een trein met hoge snelheid door een tunnel heen rijdt. En snel zal hij gaan, want de topsnelheid van de nieuwe Intercity is namelijk 200 kilometer per uur.
Meer comfort in de nieuwe intercity
De ICNG beschikt over comfortabele stoelen die zijn getest door reizigers zelf. Ook beschikken de treinen over brede tafels, zodat je makkelijker kunt werken in de trein. Uiteraard is er wifi, maar de trein zal ook usb-aansluitpunten en stopcontacten bevatten. Het in- en uitstappen gebeurt eveneens gemakkelijker. Je kunt via de uitschuifbare trede op gelijkvloerse hoogte instappen.
Reis je graag met de trein? Lees hier het laatste nieuws over het openbaar vervoer. Ook geeft MAX Vandaag handige tips voor als je bent vertraagd met de trein.
Bronnen: NS, ANP. Foto: NS
Reacties
Wil jij iets delen over dit bericht? Maak gemakkelijk jouw account aan of login om te reageren.
De oude treinen zijn niet geschikt om met een koffer te reizen, dat is echt vreselijk! Maar hoe zit dat in de nieuwe treinen? Ben zeer benieuwd.