Je kent het wel, de melding bij de grens dat je schakelt naar een andere telefoon-provider. Binnen de EU zou dit geen probleem mogen zijn, maar er zijn letterlijk grensgevallen, waarbij je contact maakt met een zendmast buiten de EU. Als je niet let op de telefoonberichten, kan dat zomaar geld kosten.
Een telefoonrekening die 60,50 euro hoger uitvalt dan verwacht is toch wel een vervelende domper als je terugkomt van vakantie. Zeker als je weet dat je de Europese Unie niet uit bent geweest, reken je hier niet op. Maar in grensgebieden, zoals op de Griekse eilanden in de buurt van de Turkse kust, kan het zijn dat je toestel schakelt naar een zendmast in Turkije, wat bijkomende kosten tot gevolg kan hebben.
Provider verplicht telefoonberichten te sturen
Volgens Gerrie Spaansen, woordvoerder Telecom, vervoer en Post bij de Autoriteit Consument & Markt ACM, kiest een telefoon altijd het sterkste netwerk. “Griekenland ligt dicht tegen Turkije aan. Is het Turkse Netwerk sterker, dan schakelt uw telefoon daar naar over”, vertelt hij.
“Uw provider is verplicht u hiervan een bericht te doen en u op de kosten te wijze.” Op basis van zo’n bericht kun je dan alsnog kiezen gebruik te maken van het netwerk. Wil je dat niet, dan kun je simpel ervoor zorgen dat je geen ongewenste kosten krijgt. “Dat doet u door het zogenaamde ‘roaming’ uit te zetten of door van het Turkse netwerk af te gaan”, legt hij uit.
Meldingen uitgezet
En mocht het onverhoopt toch misgaan, dan is er nog een 2e bescherming ingebouwd, vertelt Spaansen. “Blijft u per ongeluk toch op het dure netwerk, dan mag uw provider een maximum bedrag voor het internetgebruik rekenen: dat is 60 euro en 50 cent. Dus zit u in een land op de grens met de EU? Let dan goed op!”
Het kan overigens ook zo zijn dat klanten de meldingen uit hebben gezet, bijvoorbeeld omdat ze zelf in een grensgebied met België of Duitsland wonen en niet dagelijks tariefberichten willen krijgen dat ze weer eens de grens zijn overgestoken. Let dan op als je met vakantie gaat en zet deze meldingen dan in ieder geval voor de duur van de vakantie weer aan, want de provider is hier niet voor aansprakelijk.
Aanzetten van de melding kan bij alle providers eenvoudig door de tekst INFO AAN te SMS’en naar nummer 1330. Let wel op: de meeste providers geven aan twee dagen nodig te hebben om de aanvraag te verwerken.
Foto: ANP
Reacties
Wil jij iets delen over dit bericht? Maak gemakkelijk jouw account aan of login om te reageren.