Pak je de trein in Europa? Dan zijn er veel verschillende spoorwegmaatschappijen waar je gebruik van kunt maken. Een aantal hiervan heeft de zaken goed op orde, maar er zijn ook diensten die slecht scoren. Hoe zit dat per organisatie? Transport and Environment (T&E) heeft onderzoek onder 27 maatschappijen in Europa gedaan.
Wat is er onderzocht in het onderzoek van T&E?
Elke spoorwegmaatschappij is beoordeeld op ticketprijzen, speciale tarieven en kortingen, betrouwbaarheid, boekingservaring, compensatiebeleid, reizigerservaring, nachttreinen en fietsbeleid. De reden van het onderzoek is om het Europese treinverkeer weer aantrekkelijker te maken. Veel treindiensten zijn toe aan verbetering. De resultaten laten zien wat er verbeterd moet worden aan het treinverkeer in Europa.
Welke treindiensten scoren het hoogst?
De Italiaanse spoorwegmaatschappij Trenitalia scoort het hoogst op de ranglijst met een 7,7. Het bedrijf biedt de meest onderscheidende reiservaring. Daarna volgen SBB (Zwitserland) en RegioJet uit Tsjechië beiden met een 7,4. De 4e plek is voor het Oostenrijkse OBB met een score van 7,1. Op plek 5 staat SNCF uit Frankrijk met een 6,6.
Welke treindiensten staan onderaan de lijst?
Helemaal onderaan de lijst staat Eurostar met een 4,6. De spoorwegmaatschappij staat op plek 27 vanwege de slechte betrouwbaarheid en relatief (veel te) hoge ticketprijzen. Zo zijn de ticketprijzen van Eurostar gemiddeld 2 keer zo duur als andere Europese maatschappijen op routes van vergelijkbare lengte, volgens het rapport. Boven Eurostar staan Hellenic Trains uit Griekenland (5,1), Ouigo uit Frankrijk (5,2), het Zweedse Snälltåget (5,2) en de Nederlandse Spoorwegen (NS) met een 5,3.
Slechts 11 van de 27 exploitanten die meedoen aan het onderzoek hebben een punctualiteit van meer dan 80 procent gehaald.
Waarom staat de NS zo laag op de lijst?
De tickets van een rit met de NS-trein is relatief duur in Europa. Ook kun je ’s nachts zelden gebruik maken van de treindienst. Een punt waar de NS ook matig op scoort volgens het onderzoek, is fietsvoorzieningen. Zoals een stalling op of nabij het station. Daarnaast ontbreken er nog belangrijke voorzieningen in de treinen van de Nederlandse spoorwegmaatschappij, zoals goede wifi en catering.
Welke treinmaatschappijen zijn het goedkoopst?
Wil je voor een prikkie met de trein op reis in Europa? Dan ben je het best uit in Duitsland met de Flixtrain. Deze trein is wel 4 keer goedkoper dan het bekendere Deutsche Bahn. Naast de Duitse maatschappij zijn Ouigo en RegioJet ook goede betaalbare opties.
Wat zegt reizigersorganisatie Rover over het onderzoek?
De reizigersorganisatie Rover, laat zich normaal gesproken vrij kritisch uit over de NS. Maar tegen het AD zegt de organisatie de resultaten van dit onderzoek oneerlijk te vinden. De NS scoort lager op punten die in Nederland overbodig zijn. Een gemiddelde rit duurt hier 20 minuten van stad naar stad. Catering is dan overbodig, in tegenstelling tot de lange treinritten in het buitenland. Vanwege het ontbreken van deze voorziening, krijgt de NS dus ook geen punten. Hetzelfde geldt voor nachtritten, die hier minder van belang zijn, omdat een rit hier relatief kort is. Ook is er bij de NS geen familieticket beschikbaar, daarom hebben zij hier weinig punten voor gekregen. Alleen de vergelijkbare variant die de spoorwegmaatschappij wél heeft, is niet meegenomen in het onderzoek.
Bronnen: Euronews, Transport and Environment. AD. Foto: Shutterstock.
Reacties
Wil jij iets delen over dit bericht? Maak gemakkelijk jouw account aan of login om te reageren.