Is er geluidsoverlast op jouw vakantiebestemming? Dit kun je dan doen

12 augustus 2024
— 2 Min. leestijd

Voor de meeste mensen betekent vakantie een moment van uitrusten. Het is dan zeer vervelend als er werkzaamheden zijn op jouw vakantieadres. Dat er gewerkt wordt, is nog te begrijpen, maar niet dat je de hele dag lang alleen maar herrie hoort. Wat kun je doen als je te maken hebt met geluidsoverlast?

Wat moet een reisorganisatie aangeven als ze weten dat er geluidsoverlast is op de accommodatie?

Natuurlijk bestaat er altijd een kans dat er wat gewerkt wordt op jouw vakantiebestemming. Maar dan gaat het om kleine klusjes. Als het een langere tijd rumoerig is, is het wel de bedoeling dat de reisorganisatie je hiervan op de hoogte stelt. Vaak krijg je dan de melding dat er werkzaamheden plaatsvinden op jouw vakantieadres. Deze melding moet echter wel kloppen, want als je de hele dag het geluid van een slijptol hoort, gaat het niet meer over een beetje geluidsoverlast, maar over zware geluidsoverlast.

Ik ben gewaarschuwd voor enkele werkzaamheden, maar de geluidsoverlast is veel zwaarder?

Ben je voor jouw gevoel niet genoeg ingelicht over de werkzaamheden op jouw vakantieadres? Er is dan mogelijk sprake van gederfd reisgenot. Licht eerst de reisorganisatie zelf ter plaatse in. Wij leggen hier uit wat je verder kunt doen. Werkt de organisatie niet mee? Dan kun je kijken of de geschillencommissie iets voor jou kan betekenen. Maak filmpjes en foto’s van de situatie. In sommige gevallen doet de geschillencommissie een uitspraak over een compleet hotel of andere bestemming. Zoals te zien is in de uitzending van MAX vakantieman op 12 augustus 2024. Hier is een stel pas ná de boeking gewaarschuwd voor de overlast.

Kan ik een vergoeding verwachten als geluidsoverlast tijdens de vakantie niet goed is aangegeven?

De schadevergoeding voor gederfd reisgenot is meestal 10 tot 15 procent van de totale reissom. Het gaat hier om gevallen dat je niet krijgt waarvoor je betaald hebt. Heb je dus (bij de boeking) wel een melding gekregen dat er werkzaamheden zijn, en past de melding ook bij deze situatie? Dan heb je dus ook betaald voor wat je krijgt.

Wat als de geluidsoverlast buiten de macht van de reisorganisatie valt?

Is er sprake van overlast, maar niet door het hotel of park zelf? Hier kun je de reisorganisatie niet voor verantwoordelijk stellen. Het licht immers buiten hun macht.

Bronnen: Achmea, ANVR, geschillencommissie. Foto: Shutterstock.

Reacties

Wil jij iets delen over dit bericht? Maak gemakkelijk jouw account aan of login om te reageren.

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van het laatste vakantienieuws, leuke uitjes en handige reistips? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!