Schiphol schrapt wederom een fors aantal vluchten. De luchthaven heeft luchtvaartmaatschappijen gevraagd om het aantal passagiers tot in ieder geval eind maart 2023 te beperken. Het dagelijks aantal passagiers zal buiten het vakantieseizoen gemaximaliseerd worden rond de 46.000 en tijdens het vakantieseizoen tot 50.000. De reden is het aanhoudende tekort aan beveiligingspersoneel waar de luchthaven mee kampt.
In een verklaring zegt Schiphol dat het aanhouden van een maximum aantal reizigers noodzakelijk is. “We willen veiligheid van medewerkers en reizigers waarborgen en een betrouwbaarder luchthavenproces bieden.”
Duidelijkheid
Een andere reden waarom Schiphol nu al met dit bericht naar buiten komt is om luchtvaartmaatschappijen duidelijkheid te bieden. Eerder werden al vluchten in oktober geschrapt, dat waren oplossingen voor de kortermijn. ‘Het aanhouden van een maximum aantal reizigers is noodzakelijk. We willen veiligheid van medewerkers en reizigers waarborgen en een betrouwbaarder luchthavenproces bieden. Dit heeft natuurlijk gevolgen voor reizigers en luchtvaartmaatschappijen, dat vinden we vervelend’, schrijft COO van Schiphol Hanne Buis in een persbericht. In datzelfde bericht laat Buis weten met de beveiligingsbedrijven naar een structurele oplossing te zoeken.
Voor KLM is de ‘maat vol’
Luchtvaartmaatschappij KLM, de grootste afnemer van Schiphol, geeft aan dat ‘de maat vol is’. Volgens de maatschappij ontstaat er op deze manier een uitzichtloze situatie. Sinds mei zijn er al structureel problemen bij de luchthaven. “De situatie op Schiphol vraagt al te lang, te veel van onze klanten en onze collega’s”, zegt CEO Marjan Rintel tegen de NOS. “KLM heeft eerder al gezegd dat het beperken van het aantal passagiers geen maatregel voor de lange termijn kan zijn, maar daar lijkt het nu wel op.” De komende periode beperkt KLM de losse ticketverkoop verder voor de Nederlandse markt om het aantal annuleringen te kunnen beperken.
Ook voor andere maatschappijen is de maat vol. Voorzitter Marnix Fruitema van koepelorganisatie Barin zegt op NPO Radio 1 dat maatschappijen zo langzamerhand de kwaliteit moeten krijgen waar ze voor betalen. Hij verwacht tevens een stijging van de ticketprijs.
Vakbonden steunen besluit
Vakbond FNV steunt het besluit van Schiphol. “Schiphol kampt met een personeelstekort. Dat moet je eerst oplossen, voordat je kan denken aan meer vluchten”, aldus Joost van Doesburg van de bond. “De roosters moeten beter en de beloning moet aanzienlijk omhoog om mensen te trekken. En ik betwijfel of eind maart de problemen al verholpen zijn. Dus het kan dat deze maatregelen nog langer voortgezet moeten worden.”
Herzien maatregelen
Al eerder was aangekondigd dat er tot 31 oktober minder passagiers welkom waren op Schiphol. Ook dat viel bij luchtvaartmaatschappijen niet in goede aarde. Door deze korte termijn oplossingen moeten vluchten vlak voor vertrek geannuleerd worden. Dat is niet wenselijk voor de maatschappij en de passagiers. Met deze nieuwe maatregel kan dit in ieder geval worden voorkomen. Schiphol geeft aan in december van dit jaar te laten weten of er mogelijk meer ruimte is voor extra vluchten aan het begin van 2023.
(Bron: NOS, RTL Nieuws, AD. Foto: ANP)
Reacties
Wil jij iets delen over dit bericht? Maak gemakkelijk jouw account aan of login om te reageren.