Niets zo vervelend als een trein met vertraging, zowel tijdens de werkweek als op vakantie. Als jouw trein te laat aankomt – en je bijvoorbeeld een overstap of een belangrijke afspraak mist – kun je recht hebben op compensatie. Dat geldt voor zowel binnenlandse als internationale treinreizen. Wij leggen uit wanneer dit wel en niet het geval is.
Binnenlandse treinreizen
Wanneer krijg je wel geld terug?
Bij binnenlandse treinreizen die minstens 30 minuten vertraagd zijn, kun je tot 3 maanden na de reisdatum bij de NS terecht. Als je een geldig vervoersbewijs hebt en als de NS verantwoordelijk is voor de vertraging, krijg je geld terug. Op de Hogesnelheidslijn (HSL) kom je zelfs bij 15 minuten vertraging al in aanmerking voor compensatie. Het gaat hier om de trajecten Amsterdam-Rotterdam-Breda en Den Haag-Breda-Eindhoven.
Wanneer krijg je geen geld terug?
Dat is niet het geval als er sprake is van aangekondigde werkzaamheden of overmacht. Bij landelijke (stroom)storingen, terreurdreiging, stormen of andere extreme weersomstandigheden is de NS bijvoorbeeld niet aansprakelijk. Al gelden er soms uitzonderingen op die regel: wie op woensdag 5 juli 2023 bijvoorbeeld vertraging heeft ondervonden door storm Poly, kan alsnog geld terugvragen. Daarvoor moet je wel kunnen aantonen dat je al een kaartje had gekocht of dat je al had ingecheckt.
Verder krijg je geen geld terug als er weer coronamaatregelen in het openbaar vervoer gelden en de NS een beperkt aantal reizigers mag toelaten. Als je daardoor niet mee kunt met de trein, ontvang je ook geen compensatie. Daarnaast is het van belang om onderscheid te maken tussen de verschillende vervoerders. Als een vertraging ontstaat bij regionale lijnen als Arriva, Keolis en Connexxion, kan de NS niets voor je betekenen.
Hoeveel geld kun je terugkrijgen?
Hiervoor zijn 2 factoren van belang. Ten 1e: wat voor ticket gebruik je? Ten 2e: is de vertraging 30 à 59 minuten of meer dan 60 minuten? In het geval van de HSL gaat het om 15 à 29 minuten of meer dan 30 minuten. Als je meer dan 1 uur vertraging hebt én op saldo reist, krijg je de volledige ritprijs terug. Maar als je een OV-abonnement hebt of een los kaartje gebruikt, krijg je de prijs van een vertraagde rit slechts gedeeltelijk terug. In dit overzicht (PDF) kun je zien in welke NS-categorie jouw vertraging valt en waar je recht op hebt. Let op: Arriva en Connexxion maken onderscheid tussen de regio’s waar ze actief zijn.
Internationale treinreizen
Wanneer krijg je wel geld terug?
In verreweg de meeste gevallen gebeurt dat pas als jouw trein meer dan 60 minuten achterloopt op schema. Als je een geldig vervoersbewijs hebt en zelf geen schuld hebt aan een eventuele vertraging, kun je via NS International geld terugvragen. Dit geldt wel alleen voor vertraging op trajecten van bijvoorbeeld de Thalys of de Eurostar. Als je eerst via een NS-traject reist en daar vertraging oploopt – terwijl de internationale trein wél op tijd rijdt – ontvang je géén compensatie voor de internationale reis. In dit geval kun je wel bij de binnenlandse tak van de NS terecht.
Wanneer krijg je geen geld terug?
Bij minder dan 1 uur vertraging is er in de meeste gevallen dus geen compensatieregeling. Als je reist met Eurostar, Interrail en Eurail, kun je niet bij NS International terecht. Wel kun je contact opnemen met de betreffende vervoerders, mocht je recht hebben op compensatie.
Hoeveel geld kun je terugkrijgen?
Dit is afhankelijk van de buitenlandse vervoerder waar je mee reist. ICE International, Intercity Brussel, Intercity Berlijn en TGV betalen 25 procent van de ritprijs terug bij 60 à 119 minuten vertraging. Bij meer dan 2 uur is dat 50 procent van de ritprijs. Hetzelfde geldt voor de Thalys als er sprake is van overmacht, bijvoorbeeld stakingen, een aanrijding of tussenkomst van de douane bij de grens. Als de Thalys als vervoerder zelf aansprakelijk is, is de compensatieregeling iets soepeler. 20 procent van de ritprijs bij 30 à 59 minuten vertraging, 25 procent bij 60 à 119 minuten en 50 procent bij meer dan 2 uur. Je kunt ook kiezen voor Thalys-tegoedbonnen: ter waarde van 50 procent van de ticketprijs bij 60 à 119 minuten, de volle mep bij meer dan 120 minuten.
Hoe kun je compensatie aanvragen?
Je kunt op verschillende manieren contact opnemen met de NS en NS International. Als je een Twitter-account hebt, is dat één van de snelste communicatiemiddelen. De online chat en de telefoon zijn eveneens opties om relatief snel contact te leggen. Daarnaast kun je via e-mail of via het formulier op de website – ook bereikbaar als je een NS-app hebt – compensatie aanvragen. Via deze weg kan het echter wel meerdere weken duren voordat u antwoord krijgt.
Bronnen: MAX Vandaag, NS, NS International, Arriva, Connexxion, Keolis. Foto’s: Shutterstock.
Reacties
Wil jij iets delen over dit bericht? Maak gemakkelijk jouw account aan of login om te reageren.