Bij vorst, sneeuw en ijzel, kan het (gevaarlijk) glad worden op de weg. Het beste is om dit soort gevallen de weg niet op te gaan. Maar wat als je met gladheid toch de weg op moet? We hebben tips.
Trek rustig op bij gladheid
Trek rustig op en, geef niet teveel gas in een keer. Laat de koppeling rustig opkomen, dit voorkomt een uitglijder vanaf stilstand. Banden hebben dan te weinig grip op de weg. Soms helpt het om weg te rijden in de 2e versnelling. Rijd je een automaat of elektrische auto met automatische versnelling, geef dat heel rustig gas.
Pas je snelheid aan en houd afstand
Het klinkt voor veel mensen misschien logisch, maar pas je snelheid aan en houd meer afstand van andere auto’s dan normaal. Volgens de ANWB is de vuistregel: halveer je snelheid en verdubbel de afstand tot degene voor je. Zo heeft iedereen tijd en ruimte om te reageren als er iets onverwachts gebeurt. Ook goed vooruit blijven kijken helpt hierbij. De remweg bij gladheid is een stuk langer dan zonder ijs op de weg.
Gas los of remmen bij gladheid?
Verschillende (onverwachte) situaties vragen ook om verschillende reacties. In sommige gevallen is het beter om hard te remmen, in andere kun je beter je gas loslaten. Als je echt stil moet komen te staan en je hebt ABS (een antiblokkeersysteem), trap dan de rem en de koppeling tegelijk in. Als dit hard genoeg gaat, dan gaat het rempedaal trillen. Dit is een goed teken. Het ABS activeert dan en zorgt ervoor dat de wielen niet blokkeren. Heeft jouw auto geen ABS? Ga dan niet vol op de rem, maar rem pompend, tot je voelt dat je banden weer grip hebben.
Soms is niet remmen juist de oplossing. In een gladde bocht, is het beter om het gas los te laten voordat je de bocht ingaat. Door te remmen, is er meer kans op slippen. Het beste is om na de bocht pas weer gas te geven.
Kies waar je gaat rijden
Het kan ook helpen om te kijken welke route je neemt. Hoofdwegen zullen beter begaanbaar zijn, omdat daar gestrooid is. Deze wegen zijn over het algemeen beter begaanbaar. Als je op de snelweg rijdt, kun je ervoor kiezen om op de rechterbaan te rijden. Dan is de vluchtstrook er nog naast, mocht er onverhoopt iets mis gaan. De uitwijkmogelijkheden zijn wat makkelijker dan op de andere banen.
Winterbanden onder de auto
Wanneer het glad is, wordt afgeraden om met zomerbanden de weg op te gaan. Deze banden hebben minder grip dan winterbanden of 4-seizoenenbanden. Deze banden zijn geen oplossing tegen de gladheid, ook hiermee zal je voorzichtig moeten rijden. Maar winter- en 4-seizoenenbanden hebben van zichzelf meer profiel, daardoor meer grip en een kortere remweg dan zomerbanden. In Europa zijn winterbanden in sommige landen zelfs verplicht.
Zorg voor de goede bandenspanning en profiel van de banden
Wat volgens de ANWB een fabeltje is, is de bandenspanning verlagen bij gladheid. Er wordt gezegd dat de banden zo meer contact met de weg maken en dat dit voor extra grip zou zorgen. Dit is niet het geval. Te zachte banden gaan juist ten koste van de stabiliteit. Winterbanden hebben al een zachtere structuur. Zorg wel dat er nog genoeg profiel op de banden zit. Het minimale is 1,6 millimeter, maar de voorkeur gaat uit naar minstens 2 millimeter.
De weg op met gladheid
Wat altijd goed is om jezelf af te vragen als het glad is: moet ik echt de weg op? Als het niet noodzakelijk is, wordt aangeraden om de auto niet in te stappen. Soms word je overvallen door de gladheid en moet je wel doorrijden. Maar anders is het misschien verstandig de rit even uit te stellen tot het beter weer is.
(Bron: ANWB, Pricewise, Autoweek, MAX Vandaag. Foto: Alseenrodelap.nl – Elco/Shutterstock)
Reacties
Wil jij iets delen over dit bericht? Maak gemakkelijk jouw account aan of login om te reageren.
Waarom zou je in zijn 2 optrekken? Gewoon je gaspedaal met gevoel bedienen, dan heb je veel meer controle.
Leuk dat de banden op spanning moeten zijn, maar kort geleden schreven jullie nog dat fietsbanden zachter moesten zijn. als het glad was, wat uiteraard pure nonsens is. Lezen jullie zelf wel eens wat je allemaal voor onzin schrijft?