Kun je genieten van een mooie fietstocht? Dan is een fietsvakantie misschien wat voor jou. Je ontdekt plekken die je met de auto of het vliegtuig anders niet ziet. Net als voor elke andere vakantie, is een goede voorbereiding belangrijk. Daar heb je tijdens de vakantie namelijk veel plezier van. Wij hebben een aantal tips.
Wat moet ik van tevoren regelen?
Of je nu een weekendje in de buurt of een paar weken in een ver land gaat fietsen, een goede voorbereiding is het halve werk. Maak om te beginnen eerst een oefentocht om te kijken wat je wel en niet fijn vindt. Zo weet je of je tijdens de echte fietsvakantie liever op een hard of zacht zadel fietst en kun je het stuur en zadel op de juiste hoogte instellen voor nog meer fietsplezier. Om te voorkomen dat je iets vergeet, of te veel meeneemt, is het goed om een overzicht te maken van de spullen die je mee wilt nemen. Om je daarbij te helpen heeft de Vakantiefietser een handige paklijst opgesteld.
Hoe kan ik het best trainen voor de fietsvakantie?
Om fietsconditie op te bouwen is het aan te raden om ruim voor je op vakantie gaat al fietskilometers te maken. Je hoeft geen ellenlange tochten te maken, maar door regelmatige te fietsen bouw je fietsconditie op en raak je gewend om vaker achter elkaar op de pedalen te trappen. Doordat je conditie opbouwt, heb je na de eerste dag ook het vermogen om de dagen daarna goed door te komen. Train je niet, dan zijn de eerste paar dagen na de start een stuk vermoeiender. De ANWB heeft tips hoe je het best je conditie opbouwt.
Moet ik een dure fiets aanschaffen?
Nee, dat hoeft niet. Ook met een normale stadsfiets kun je prima op fietsvakantie. Zorg dat de fiets goed is afgesteld, stuur en zadelhoogte, en dat de banden zijn opgepompt. Ga je fietsen omdat je veel kunt zien, maar wil je de inspanning beperken? Dan kun je er natuurlijk ook met de elektrische fiets op uit.
Hoe pak ik mijn fiets het best in?
Bij een normale fiets is het van belang dat je bagage zo licht mogelijk is. Denk bijvoorbeeld aan het stroomlijnen van je spullen. Dit betekent dat de bagage geen (extra) weerstand geeft. Het gaat om kleine tasjes, of anders langwerpige tassen die in de lengterichting van je fiets liggen. Grote tassen die breder zijn dan de fiets, kunnen er voor zorgen dat je extra wind vangt. Dit remt je in het fietsen. Gebruik om deze reden geen voortassen, tassen die je aan het voorwiel kunt hangen. Hoe handig ze ook lijken, ze zorgen ervoor dat je harder moet trappen. Van je elektrische fiets gaat de actieradius van de accu hard achteruit bij het gebruik van deze tassen.
Zijn er dingen waar ik rekening mee moet houden in het buitenland?
Naast de eerder genoemde voorbereidingen, is het goed om een aantal reserve onderdelen en handige hulpmiddelen mee te nemen. Denk aan een reservesleutel, extra fietsband, een bandenplakset (je kunt immers lekrijden) en een inbussleutel. Houd hier ook rekening mee bij het inpakken. Ga na of er in het land waar je naar toegaat een helmplicht is of afwijkende verkeersregels die het nodig maken om extra zaken aan te schaffen. Daarnaast is het in veel landen (met name in verre landen) handig om op een fiets met 26 inch banden te rijden. In Nederland rijden we veel op 28 inch banden omdat we gemiddeld langer zijn. In het buitenland zijn fietsen minder groot, waardoor er bij een kapotte band, vaak geen 28 inch band beschikbaar is.
Wil je weten hoe de fietsregels in het buitenland gesteld zijn? Wij hebben een overzicht gemaakt van een aantal Europese landen.
Bronnen: ANWB, ZooVer, Fietsersbond. Foto: Shutterstock.
Reacties
Wil jij iets delen over dit bericht? Maak gemakkelijk jouw account aan of login om te reageren.