De komst van de nieuwe én snellere Intercity is een feit. Na de eerste testritten is de trein wel nog teruggestuurd naar de werkplaats, maar inmiddels wordt er weer volop getest. Hiermee zit de Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) nog steeds in de laatste testfase.
Vertraging
Zoals treinen wel eens vertraging oplopen, is dat met de levering van de ICNG ook het geval. Van oorsprong is het idee om de treinen al in 2022 te laten rijden, maar vanwege leveringsproblemen die zijn ontstaan tijdens de coronapandemie is dit uitgesteld.
Testen, testen, testen
Nu de pandemie is afgelopen en de eerste trein is geleverd, moet de Intercity nog uitvoerig getest worden voordat hij in gebruik kan worden genomen. Tijdens de proefritten blijkt er een probleem met de sensor voor het sluiten van de deuren. De machinist kon zelf niet zien of deze goed waren gesloten. Inmiddels is dat probleem opgelost.
Tot 200 kilometer per uur
Het is de bedoeling dat de huidige intercity’s op de hogesnelheidslijn het komende jaar stapsgewijs worden vervangen door de nieuwe treinen. “Als alle huidige intercity’s vervangen zijn, kunnen ze vanaf dat moment ook de maximale snelheid van 200 kilometer per uur gaan rijden”, zegt programmamanager Maarten Bakker. Voorlopig rijdt de intercity net als andere treinen 160 kilometer per uur. Ben je benieuwd naar de voorzieningen in de trein? Dat kun je hier lezen.
Intercity in het buitenland al in gebruik
Van de nieuwe vloot worden straks 20 treinen klaargemaakt om ook op de Belgische sporen te kunnen rijden, ditzelfde geldt voor 2 andere toestellen die op het traject naar Duitsland worden ingezet. In andere Europese landen is hetzelfde type als de ICNG al in gebruik genomen.
Houd je niet van nieuwe, maar juist van oude treinen? Maak dan deze puzzel op MAX Vandaag!
Bron: ANP. Foto: ANP Foto.
Reacties
Wil jij iets delen over dit bericht? Maak gemakkelijk jouw account aan of login om te reageren.