Reis jij binnenkort over de hogesnelheidslijn? Dan kom je waarschijnlijk later op je bestemming aan dan verwacht. Een viaduct op het traject van de HSL is beschadigd, waardoor treinen soms 30 minuten later op hun eindbestemming aankomen dan gepland. Onder andere Eurostar, Thalys en IC Direct rijden over de spoorlijn.
Viaduct kapot
Tijdens een normale controle van ProRail is gebleken dat er scheuren zijn ontstaan in de lassen van een viaduct ter hoogte van Rijpwetering. De schade komt door een ontwerpfout die is gemaakt bij de aanleg van de hogesnelheidslijn.
Om de scheuren niet groter te maken mogen treinen komende tijd een stuk minder hard rijden. De snelheid is verlaagd naar 80 kilometer per uur, terwijl de treinen gewoonlijk zo’n 160 tot 300 kilometer per uur rijden.
‘Paar’ minuten vertraging
Ondanks de vermindering van snelheid zegt ProRail dat de vertraging slecht tot 3 minuten oploopt bij de IC Direct en 5 á 6 minuten bij Thalys en Eurostar. Terwijl NS zegt dat reizigers met bestemming Brussel, Parijs of Londen soms vertragingen oplopen van een half uur. Dit heeft ook te maken met drukte op het Belgisch spoor.
Ben je ook vertraagd? Lees op MAX Vandaag wat je dan kunt doen.
Meer schade op de HSL
Mogelijk is het betreffende viaduct niet het enige beschadigde object op de route. In het gebied rondom de brug zijn in een lengte van 8 kilometer 9 bouwconstructies op dezelfde manier ontworpen. Er wordt daar nu onderzocht of de infrastructuur ook onveilig is. Hierdoor geldt in dit gebied ook een snelheidsbeperking, treinen mogen hier maximaal 160 kilometer per uur rijden.
Nog maanden vertragingen
Vooralsnog is het niet duidelijk wanneer de problemen zijn opgelost. Zo is het niet uitgesloten dat de snelheidsbeperking nog maanden kan duren. ProRail en NS moeten van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat ervoor zorgen dat 82,1 procent van de reizigers op de hogesnelheidslijn maximaal 5 minuten vertraging oploopt. Door de schade kunnen ze de doelstelling niet behalen in 2022.
Update: de duur van de snelheidsbeperking duurt tot zeker eind 2025.
Reis je vaker met de trein? Vanaf 2023 geldt er een nieuwe dienstregeling, lees hier wat dat voor jou betekent.
Bronnen: AD, ProRail. Foto: Shutterstock.
Reacties
Wil jij iets delen over dit bericht? Maak gemakkelijk jouw account aan of login om te reageren.