Reis je doorgaans met de trein tussen Den Bosch en Eindhoven? Dan moet je waarschijnlijk de komende dagen dit traject met de stopbus afleggen. Door de vele gangen die dassen onder het spoor hebben gegraven is de grond mogelijk te zwak om er een trein overheen te laten reizen. Is het probleem alleen in Noord-Brabant, of is het veel groter?
Noord-Brabant
Doordat de verbinding tussen Boxtel en Den Bosch nu niet veilig meer is, moeten veel reizigers een andere route kiezen. Hierdoor is het extra druk op station Tilburg. Daar wordt nu tijdens de spits een extra trein ingezet. Je kunt ook de stopbus pakken, die gaat wél van Den Bosch naar Eindhoven (en terug), maar dat kost je dan een half uur extra. Daarnaast kunnen de bussen zo’n 50 personen vervoeren, in plaats van de trein waar 850 passagiers in passen. Dat is tenminste zo tot woensdag 29 maart 2023, want dan kan het treinverkeer weer op gang komen. De dassen zijn weg en het spoor is hersteld, meldt spoorbeheerder ProRail.
Friesland
Tot eind april rijden er geen treinen tussen Workum en Stavoren in Friesland. Ook hier hebben dassen hun gangenstelsel gegraven. Om toch van de ene naar de andere stad te reizen, rijdt er een stopbus.
Oosten van Nederland
Hoewel de trein nu op 2 plekken in Nederland niet rijdt, zijn er in totaal op 40 plekken dassen gesignaleerd langs spoortrajecten. Met name in het oosten van het land worden ze vaker gespot. In principe vormen dassen geen gevaar voor het spoor, maar als ze zich er een langere tijd bevinden, kunnen de gangenstelsels de grond verzwakken.
Foto: Zo zien de holen van dassen er uit.
Dassen in Duitsland
Niet alleen Nederland heeft last van de das. Ook Duitsland heeft spoorlijnen waaronder dassen hele gangenstelsels hebben gegraven. Het probleem is hier op sommige plekken soms zo groot dat de rails voor meer dan een jaar niet is gebruikt. Al die tijd werden passagiers met bussen vervoerd. Op dit moment zijn er bij andere Duitse spoorwegen weer gaten ontdekt.
Waarom worden de dassen niet weggehaald?
Even weghalen gaat niet, de stelsels onder de grond zijn zo diep dat je ze niet zomaar dicht kan gooien. Ook is de kans groot dat ze weer terugkeren naar hun nesten. Bovendien kun je een das niet zomaar vangen. Ze moeten eerst uit hun gangen worden gelokt. Waarom dassen zo graag burchten bouwen onder het spoor, lees je op MAX Vandaag.
Want pas als de dassen zijn weggehaald kunnen de treinen weer rijden.
Bronnen: NU.nl, NRC, NOS, ProRail, Brabants Dagblad, ANP. Foto’s: Shutterstock
Reacties
Wil jij iets delen over dit bericht? Maak gemakkelijk jouw account aan of login om te reageren.