Opnieuw schrapt Transavia in de zomer 124 vluchten; deze keer met vertrek vanaf Rotterdam The Hague Airport

17 april 2024
3 Min. leestijd

Het is niet de eerste keer dit jaar dat Transavia aankondigt vluchten te schrappen. Deze keer gaat het om vluchten in de zomer van 2024, terwijl in het voorjaar ook al verschillende vluchten zijn geschrapt. In totaal gaat het voor de zomer om 124 vluchten, 20.000 stoelen, met vertrek vanaf Rotterdam Airport. De vraag is of het hier bij blijft. 

Ook in september 2024 zijn er 32 vluchten geschrapt. Daar lees je hier meer over.

Wat is er aan de hand?

Problemen zijn er al enige tijd bij Transavia. In maart kondigt de vliegtuigmaatschappij aan dat het vluchten van april tot eind juni moet schrappen door uitgelopen onderhoudswerkzaamheden. Of ze zonder problemen de zomer doorkomen is dan ook nog maar de vraag.

Ook in 2023 wordt Transavia geplaagd door problemen. Dan is het tekort aan toestellen het probleem. Ook dan worden veel vluchten geannuleerd of vertrekken met lange vertragingen. Dit jaar zouden de problemen opgelost moeten zijn, maar niets blijkt minder waar.

Welke extra vluchten van Transavia worden geschrapt?

Het gaat om 124 vluchten, 20.000 stoelen, met vertrek van Rotterdam The Hague Airport. Dit bevestigt slotcoördinator Hugo Thomassen van Airport Coordination Netherlands aan De Telegraaf.

Dat er vluchten vervallen betekent niet dat er pakketreizen aangepast moeten worden. Eerst worden de lege stoelen uit de verkoop gehaald. Het kan wel betekenen dat reizigers een alternatieve route wordt aangeboden en dat de prijzen van tickets stijgen. Vluchten worden gecombineerd met andere vluchten van Transavia. Volgens de maatschappij ligt de prioriteit bij een stabiele operatie. “Door zo snel mogelijk maatregelen te nemen, minimaliseren we de impact voor passagiers en medewerkers”, aldus een woordvoerder van de vliegmaatschappij tegen De Telegraaf.

Wat betekent het voor reizigers met en pakketreis of los ticket?

De impact van het schrappen van deze vluchten is nog niet helemaal duidelijk, Touroperators kunnen niet anders dan afwachten. Heeft u een pakketreis geboekt met een vlucht van Transavia? Vraag dan bij de reisorganisatie wat de consequenties zijn voor jouw reis. Transavia of de reisorganisatie neemt met jou contact op als de vlucht wordt veranderd.

Heb je een los ticket geboekt, houd dan de website van Transavia goed in de gaten. Het omboeken van je ticket kan gevolgen hebben op het halen van een aansluitende vlucht, je autohuur en reservering van je accommodatie. En reis je met Transavia en doe je dat met alleen handbagage, vergeet dan niet dat je hier voor bij moet betalen. We leggen je hier uit hoe dat zit.

Dit kun je doen als je vlucht is geannuleerd

Wordt je vlucht niet omgeboekt, maar geannuleerd, dan kun je hem kosteloos omboeken, of je geld terugkrijgen. Dit zegt overigens niet dat je de kosten van een misgelopen (hotel)overnachting, evenement of huurauto krijgt vergoed. Heb je bij een andere reisorganisatie geboekt? Dan moet je daar contact mee opnemen.

Bron: Telegraaf, Transavia, MAX vakantieman. Foto: ANP

Reacties

Wil jij iets delen over dit bericht? Maak gemakkelijk jouw account aan of login om te reageren.

  • marcelgrotepunt
    marcelgrotepunt

    Als ik tot nu toe niets gehoord heb, mag ik er dan uitgaan dat mijn vlucht niet geannuleerd is?

  • Tinika51
    Tinika51

    Dat is ook een vraag van mij. Als je eind mei vliegt wanneer weet je dan of het wel of niet doorgaat?

  • riemer
    riemer

    Volgens Transavia zelf hoeven reizigers zich geen zorgen te maken. Het gaat alleen om vluchten die nog niet geboekt zijn:
    https://www.travelpro.nl/transavia-geboekte-passagiers-of-partners-worden-niet-geraakt/

  • Redactie MAX vakantieman
    Redactie MAX vakantieman

    Inderdaad, zolang je niks hebt gehoord kun je er vanuit gaan dat de vlucht doorgaat. Als een vlucht is geannuleerd neemt Transavia of de reisorganisatie contact op met jou.

  • OscarB
    OscarB

    Voor de schrijver van dit artikel:

    Er zijn slots teruggegeven, geen vluchten geschrapt. In het reguliere proces worden er een X aantal slots (start- en landingsrechten) aangevraagd bij een luchthaven. De luchthaven kent vervolgens een X aantal slots toe aan de luchtvaartmaatschappij). Daar wordt een vluchtplanning op gemaakt. Als blijkt dat niet alle slots gevuld kunnen worden met daadwerkelijke vluchten, worden slots teruggeven zoals nu gebeurd is. Er zijn geen vluchten geannuleerd, geen stoelen verkocht dus er is niemand gedupeerd zoals de schrijver van het artikel doet vermoeden. Stemmingmakerij als je het mij vraagt. Verdiept u zich eerst in de feiten voor een dergelijk artikel te schrijven.

    • toon
      toon

      Waar haal je het vandaan Oscar?? Mijn vlucht is afgelopen donderdag geannuleerd door Transavia. We zitten vast in het buitenland en kunnen(hopelijk) 2 dagen later wel naar huis. Wij zijn flink gedupeerd. Misschien je eerst even informeren voor je een kritische reactie plaatst.

  • toon
    toon

    Er worden wel degelijk vluchten geannuleerd. Om 22 uur hoorden wij dat onze terugvlucht van de volgende morgen is geannuleerd. Volgens website kon ik om 8 uur Transavia bellen, dat klopte niet pas om 9 uur. Dan krijg ik een bandje dat de NL-talige hulp te druk is en ik de Engelse moet bellen. Die geeft een bandje dat de wachtrij erg lang is vanwege drukte. Je zou denken zet extra personeel in. Geen enkele hulp of ondersteuning van Transavia. Alles zelf moeten regelen. We missen nu belangrijke afspraken, oppas voor hond wordt een groot probleem. We hopen nu 2 dagen later naar huis te kunnen. Ik ben er letterlijk doodziek van. Wat een boevenbende.

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van het laatste vakantienieuws, leuke uitjes en handige reistips? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!