We gaan graag met de auto op vakantie. Maar wat als je auto het over de grens begeeft en je met autopech langs de kant van de weg komt te staan? Je kunt van tevoren al het nodige regelen. Overkomt het je, dan moet je rekening houden met een aantal belangrijke zaken.
Verzekering
Uiteraard begint het allemaal bij de verzekering voor pechhulp. In Nederland kun je je hiervoor bij verschillende partijen verzekeren. Dit kan bijvoorbeeld bij je autoverzekeraar, via de reisverzekering, maar ook bij partijen als de ANWB. Deze laatst genoemde is veruit de grootste op het gebied van verzekeringen voor pechhulp en heeft ook de Wegenwacht onder haar hoede. Bijna 4 miljoen automobilisten zijn aangesloten bij de Wegenwacht.
Bij de ANWB kun je jezich verzekeren voor hulp in Nederland, maar ook voor hulp bij autopech in Nederland en Europa. Als je dit laatste pakket hebt ben je ook verzekerd voor autopech in het buitenland. De pechhulp-verzekeringen zijn er in allerlei soorten en maten, van standaard tot zeer uitgebreid. In de uitgebreidere pakketen is bijvoorbeeld ook vervangend vervoer opgenomen.
Hulp bij autopech
Als je verzekerd bent voor pechhulp in Europa en je komt onverhoopt stil te staan in het buitenland, dan krijg je in de meeste gevallen hulp vanuit de verzekering. Je belt dan de ANWB alarmcentrale, of de alarmcentrale van een andere verzekeraar, en zij zorgen ervoor dat de wegenwachtservice in het land waar je bent u komt helpen. Europese landen met een eigen wegenwacht zijn:
Duitsland, Cyprus, Italië, België, Denemarken, Oostenrijk, Zwitserland, Kroatië, Griekenland, Zweden, Finland, Polen, Ierland, Hongarije, Luxemburg, Groot-Brittannië, Spanje, Tsjechië, Portugal, Noorwegen, Roemenië en Slovenië.
Afwijkende situatie bij autopech in Frankrijk
Zoals je wellicht is opgevallen staat Frankrijk niet in deze lijst. In Frankrijk werken ze niet met een wegenwachtservice. Daar word je bij autopech langs de weg geholpen door een zogenoemde dépanneur (berger). Deze repareert je auto niet, maar sleept je naar een garage.
Hoe je de hulp van deze berger inroept ligt aan de plek waar je strandt. Als dit op een snelweg is moet je hulp inroepen door te bellen naar 112 of gebruik maken van een praatpaal. Let op! In Frankrijk is het praatpalen-systeem niet goed onderhouden en lang niet alle praatpalen doen het.
Als je zelf de dépanneur belt zeg je dat je pech hebt. Je kunt dit natuurlijk in het Engels proberen, maar mogelijk werkt het noemen van de Franse term beter. Dat is en panne, uit te spreken als an pan. Je kunt daarna de alarmcentrale bellen.
Wie ergens anders pech krijgt dan langs de snelweg kan zich direct wenden tot de alarmcentrale van de verzekeraar. Zij kunnen dan schakelen met de dépanneur die je vervolgens komt wegslepen naar een garage.
Omdat Frankrijk een ‘afwijkend’ systeem kent, kan het hier langer duren voordat je geholpen wordt met autopech. In de landen met een eigen wegenwachtservice gaat dit vaak wat sneller.
Eigen kosten
De meest voorkomende ‘kwalen’ aan auto’s onderweg zijn startproblemen, accuproblemen, een lekker band, kapotte dynamo, kapotte lampen of sleutelproblemen. Meestal zijn deze problemen zo opgelost en hoeft de auto niet naar een garage voor verder onderzoek. Als dit wel nodig is, kan het zijn dat je zelf opdraait voor de kosten. Het is raadzaam om te achterhalen hoe dit in jouw geval geregeld is, zodat je onderweg niet voor verassingen komt te staan.
Dicht op feestdagen
Moet de auto naar een garage, maar is het een feestdag in het land waar je bent? Dan zijn garages vaak dicht. Bij de alarmcentrale van jouw verzekeraar kunnen ze vertellen wat de opties dan zijn.
Vervangend vervoer
Als je verzekerd bent voor vervangend vervoer bij autopech in het buitenland, dan moet je er rekening mee houden dat je misschien niet direct een andere auto krijgt als die van jou stuk gaat. Vaak duurt het 2 dagen voordat dit geregeld is.
Daardoor moet je vermoedelijk een aantal dagen op dezelfde plek blijven en maak je extra kosten. Als je uitgebreid verzekerd bent kan het zijn dat je de kosten voor een accommodatie kan verhalen op de verzekeraar. Weet wel dat zij vaak een maximum bedrag hebben dat zij uitkeren; alles daarboven moet je zelf betalen. Je kunt dit terugvinden in de algemene voorwaarden van de verzekering.
Repatriëring
Soms is het nodig om een kapotte auto te laten repatriëren naar Nederland. In het geval van de ANWB gebeurt dit als de auto niet binnen 48 uur nadat je het defect hebt gemeld gemaakt kan worden én niet voor jouw terug- of doorreis gerepareerd kan worden. De ANWB repatrieert niet als de reparatie wel mogelijk is, maar jij het te duur vindt. Ook als de repatriëringskosten hoger zijn dan de dagwaarde van de auto wordt er niet gerepatrieerd.
MAX vakantieman
In MAX vakantieman van 3 augustus 2020 wordt aandacht besteedt aan autopech in het buitenland. Je ziet MAX vakantieman elke maandag om 20.30 uur op NPO 1.
Heb je een vakantieklacht die je graag wil voorleggen aan dit programma? Je kunt je verhaal insturen naar de redactie. Het spreekuur van MAX Ombudsman is opengesteld voor MAX-leden, en is op werkdagen te bereiken tussen 10.00 en 12.00 uur, op telefoonnummer 035 – 6775511 (lokaal tarief).
(Bron: redactie MAX vakantieman, ANWB, Foto: Shutterstock)
Reacties
Wil jij iets delen over dit bericht? Maak gemakkelijk jouw account aan of login om te reageren.