Het boeken van een vakantie is door het internet veel makkelijker geworden. Je zoekt een reis uit op het web en door bedrijven als iDEAL betaal je heel eenvoudig via de app van je eigen bank. Binnen een paar minuten is alles geregeld. Alhoewel, als het betaalproces vlekkeloos verloopt. Dit is helaas niet altijd het geval en daarom is het goed om te weten wat je kunt doen als het mis gaat én hoe je dit in het vervolg kunt voorkomen.
Wel betaald, niets geboekt
iDEAL is een veelgebruikte betaalmethode op Nederlandse webwinkels. Of ze nu kleding of vakanties verkopen; ze hebben bijna allemaal een iDEAL-omgeving. Bij het afrekenproces zorgt iDEAL ervoor dat je doorverwezen wordt naar de app van je bank, waar je de betaling kunt voldoen. In 9 van de 10 gevallen verloopt dit vlekkeloos, maar er gaat dus ook wel eens iets mis.
Zo kun je na het afrekenen een foutmelding krijgen, waardoor het geld wel van je rekening is gehaald, maar je geen aankoopbevestiging krijgt. Als zoiets gebeurt, is het verstandig om contact op te nemen met de webwinkel waar je iets gekocht hebt. Zij kunnen je vervolgens vertellen of er geld is ontvangen.
Verkoper moet aan de slag
Als zij geen geld van je hebben ontvangen, maar het wel van uw rekening is afgeschreven, moet de webwinkel voor je aan de slag. Je bent zelf niet verantwoordelijk. De verkopende partij moet aankloppen bij de tussenpersoon die het betaalverkeer voor hen regelt en zorgen dat je je geld terugkrijgt.
Je kunt ook nog aankloppen bij je bank. Zij zullen je wijzen op een bepaald nummer op je bankafschrift dat correspondeert met de ‘verloren’ betaling en kunnen je vervolgens verder helpen.
Dit is overigens een stap die je pas moet nemen als de webwinkel je écht niet verder kan helpen, want in principe zouden zij in staat moeten zijn dit voor je op te lossen. Er zijn verhalen bekend van vakantieverkopers die om de hete brei heen blijven draaien als zij een dergelijk probleem voorgeschoteld krijgen, dus weet dat vasthoudendheid nodig kan zijn.
Vakantie betalen met creditcard
Hoe je voorkomt dat je door een mislukte iDEAL-betaling een leuke vakantie misloopt? Betalen met de creditcard lijkt het antwoord op deze vraag. Het bedrag van de boeking wordt dan gereserveerd, waardoor je niet direct geld kwijt bent als de boeking mislukt. Je kunt de reservering dan weer ongedaan laten maken door de verkoper van de reis. Bewaar wel zo veel mogelijk ‘bewijsmateriaal’ van de de mislukte boeking, want daar zal naar gevraagd worden.
Ook handig bij faillissement en fraude
Bovendien zijn alle aankopen die je met een creditcard doet 180 dagen verzekerd tegen diefstal, beschadiging of verlies. In het geval van een vakantie betekent dit niet alleen dat je makkelijker je geld terugkrijgt als de boeking mislukt, maar ook bij faillissement.
Als je de accommodatie en eventuele vliegreis los van elkaar hebt geboekt en de vliegtuigmaatschappij of accommodatie gaat failliet, is het makkelijker om het geld terug te krijgen als je deze met een creditcard hebt betaald. Je kunt dan een claim indienden bij de creditcardmaatschappij. Bewaar al je documenten rondom de reis goed, want daar zal naar gevraagd worden.
Reis terug claimen
De creditcardmaatschappij benaderen met een dergelijke klacht is overigens geen garantie dat je je geld terugkrijgt. Dit hangt ook af van allerlei andere factoren. Als je een pakketreis hebt geboekt en de luchtvaartmaatschappij of accommodatie gaat failliet, dan moet de organisatie waarbij je deze reis hebt geboekt ervoor zorgen dat je je geld terugkrijgt. Enige voorwaarde is wel dat zij bij een garantiefonds zijn aangesloten.
Ook bij fraude beter af met creditcard betaling
Ook bij fraude is de financiële schade mogelijk minder groot als je de accommodatie hebt betaald met een creditcard. Als je bijvoorbeeld een bungalow of hotel hebt geboekt dat bij aankomst niet blijkt te bestaan, dan kun je de creditcardmaatschappij daarvan op de hoogte stellen. Ook in dit geval is dit geen garantie dat je je geld daadwerkelijk terug krijgt, maar het vergroot de kansen wel.
Het boeken van een vakantie met een creditcard verkleint dus het financiële risico. Het enige nadeel van een creditcard is wel dat het geld niet direct van je rekening wordt afgeschreven. Dit gebeurt bij een betaling met iDEAL wel.
Dit onderwerp wordt besproken met Just Hasselaar van thuiswinkel.org, de belangenorganisatie voor Nederlandse webwinkels, en MAX Ombudsman Jeanine Janssen in MAX vakantieman op maandag 17 juni 2019.
Foto: Shutterstock
Reacties
Wil jij iets delen over dit bericht? Maak gemakkelijk jouw account aan of login om te reageren.