In Den Haag is onlangs de eerste focusflitser van Nederland geplaatst. De kans is groot dat je deze de komende jaren steeds vaker tegenkomt op de weg. Het Openbaar Ministerie gaat er de komende tijd namelijk 50 plaatsen. Waarin onderscheidt de focusflitser zich van andere flitspalen?
Focusflitser ziet telefoongebruik
De focusflitser is in het leven geroepen om te detecteren wanneer mensen hun mobiele telefoon achter het stuur gebruiken. Het Openbaar Ministerie (OM) wil hier strenger op gaan toezien. De focusflitspaal handhaaft dus niet op snelheid, maar op telefoongebruik.
Uit onderzoek blijkt dat maar liefst 75 procent van de weggebruikers zich wel eens schuldig maakt aan telefoongebruik tijdens het rijden. Dit terwijl appen achter het stuur de kans op een ongeluk aanzienlijk vergroot, volgens Amerikaans onderzoek tot wel 3,5 keer zo groot. Dat komt mede doordat mensen tijdens het bedienen van hun telefoon nauwelijks nog op de weg letten. Een onderzoek uit 2013 toont aan dat bestuurders tijdens het telefoongebruik voor meer dan 50 procent op hun mobieltje gefocust zijn.
Waar komen de nieuwe flitspalen te staan?
In februari 2025 is de eerste van (voorlopig) 50 focusflitsers geplaatst. De eerste staat in Den Haag, maar de komende tijd installeert het OM er in Noord-Holland en Utrecht nog meer. Daarna volgen ook andere locaties. De flitsers zijn bovendien eenvoudig te verplaatsen, waardoor ze waarschijnlijk regelmatig van locatie wisselen. De verwachting is dat de focusflitser vanaf april boetes gaat opleveren. Op autorijden met een mobiele telefoon in je hand staat een boete van 430 euro.
De focusflitser is een extra maatregel
De focusflitser is niet de eerste maatregel die wordt genomen tegen telefoongebruik achter het stuur. Zo bestaat de MONOcam al een tijdje. Dat is een mobiele camera die op een driepoot staat en veelal op viaducten wordt gezet. Ook deze camera kijkt mee in een auto om te detecteren of de bestuurder zijn telefoon gebruikt. Hier moet echter altijd een politieagent bijstaan, terwijl de focusflitser ook onbemand zijn werk doet.
Daarnaast rijden politieagenten wel eens rond in een touringcar om vanuit de lucht goed in auto’s te kunnen kijken. Bij deze acties betrappen agenten ook regelmatig bestuurders op telefoongebruik.
Bronnen: Nu.nl, De Telegraaf, Verkeerskunde, Mono-zakelijk en Verkeersrecht. Foto: Shutterstock
Reacties
Wil jij iets delen over dit bericht? Maak gemakkelijk jouw account aan of login om te reageren.