Is er een medische noodsituatie in het vliegtuig: dit is dan het protocol

18 juni 2024
3 Min. leestijd

Je hoort wel eens verhalen over een medische noodsituatie in een vliegtuig, of misschien heb je het zelf wel eens meegemaakt. Er wordt dan omgeroepen of er een arts in het vliegtuig aanwezig is. Maar wat kan het vliegtuigpersoneel eigenlijk zelf en wat is het protocol als de situatie ernstig is?

Wat is er in het vliegtuig aanwezig voor medische noodsituaties?

In het vliegtuig zijn er (in de meeste gevallen) een EHBO-doos, apparatuur voor een infuus en medicijnen tegen allergieën aanwezig. Ook is er een AED (externe defibrillator) aan boord. Ga er alleen niet vanuit dat alles er is. Niet alle maatschappijen controleren even goed of ze deze zaken goed op orde zijn. Neem de dingen die voor jou belangrijk zijn altijd zelf voor de zekerheid mee. Gaat het om een allergie? Dan is het ook altijd verstandig om het personeel voortijdig in te lichten.

Wat doet het personeel tijdens een noodgeval in het vliegtuig?

In principe is het personeel getraind op medische noodgevallen aan boord. Zij hebben geleerd om strikt protocollen op te volgen, maar bijvoorbeeld ook om in deze situatie te communiceren met de piloot. Bovendien werken bijna alle luchtvaartmaatschappijen samen met medische diensten die 24  uur per dag bereikbaar zijn. Zij geven in de lucht instructies voor het personeel. Toch is het het makkelijkst wanneer er een arts aan boord is, omdat diegene ook ziet wat er aan de hand is. Gelukkig blijkt er bijna altijd wel een medisch geschoold persoon aanwezig te zijn in een vliegtuig.

Wanneer maak je een noodlanding tijdens een medisch incident?

In een ernstig geval kan de purser in samenspraak met de piloot besluiten om een noodlanding te maken. Dit gebeurt alleen als de medische situatie te ernstig is. Echter moet er hiervoor wel een landingsplek in de buurt zijn. Anders kan het zijn dat de piloot genoodzaakt is om door te vliegen of juist terug te keren.

Kan het personeel ook een passagier om hulp vragen?

Het gebeurt ook regelmatig dat een passagier die geen medische achtergrond heeft toch om hulp wordt gevraagd. Dit kan vaak door het ondersteunen van een hoofd, of bijvoorbeeld door het aangeven van bepaalde dingen. Zo kan het personeel zich ook met de overige passagiers bezig houden en de aandacht verdelen. Jouw hulp wordt daarom zeer gewaardeerd. Overigens ben jij in tegenstelling tot de crew niet verplicht om hulp te bieden tijdens een medische noodsituatie.

Wat als iemand overlijdt?

Helaas komt het wel eens voor dat iemand overlijdt tijdens de vlucht. Hiervoor is er op Schiphol speciaal een mortuarium aanwezig. MAX Vandaag legt uit hoe het vliegtuigpersoneel omgaat met een sterfgeval aan boord.

Bronnen: MAX Vandaag, Columbus Magazine, Schiphol Airport. Foto: Shutterstock.

Reacties

Wil jij iets delen over dit bericht? Maak gemakkelijk jouw account aan of login om te reageren.

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van het laatste vakantienieuws, leuke uitjes en handige reistips? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!