Zoals het er nu naar uitziet krijgt Eurostar concurrentie. Een nieuwe Nederlandse vervoerder Heuro wil vanaf 2028 dagelijks treinreizen aanbieden naar Londen en Parijs. Ze willen meerder keren per dag rijden en goedkopere tickets aanbieden. En vertrek niet alleen vanuit Amsterdam, maar ook vanuit Groningen.
Fusie Thalys en Eurostar
Eurostar is momenteel de enige vervoerder die deze treinreizen aanbiedt, bij velen bekend als de Thalys. In maart 2023 fuseert Eurostar met Thalys en gaat als Eurostar verder. Zij rijden nu 4 keer per dag tussen Amsterdam en Londen en 10 keer per dag tussen Amsterdam en Parijs.
Niet alleen vertrek vanuit Amsterdam, ook vanuit Groningen
Als het aan de nieuwe vervoerder Heuro ligt komt hier verandering in. Zij willen vanaf 2028 de trein 16 keer naar Parijs laten rijden. Daarnaast willen zij 15 treinreizen aanbieden tussen Amsterdam en Londen, in plaats van de 4 keer van Eurostar. Een deel van de treinen zal Amsterdam als eindstation hebben, maar aan het begin en einde van de dag rijdt de trein door naar Groningen. “Waarom zou alleen de Randstad verbonden moeten worden met Londen en Parijs?”, zegt Roemer van den Biggelaar tegen het AD. “We denken dat er buiten de Randstad genoeg vraag is.” Groningen biedt een extra voordeel, want daar staan de rangeerterreinen niet overvol. “Daarnaast kunnen we daar ook ons onderhoud van de treinen laten doen. Is goed voor de werkgelegenheid.”
De treinreis als betaalbaar (en milieuvriendelijk) alternatief voor het vliegtuig
Initiatiefnemers van Heuro zijn vader en zoon Maarten en Roemer van den Biggelaar. Maarten van den Biggelaar is onder meer oprichter van het tijdschrift Quote. Volgens beiden is de vraag naar internationale treinreizen gegroeid en deze reizen zijn een (milieuvriendelijk) initiatief voor vliegen. Dagelijks gaan er veel vluchten naar Parijs en Londen, naar Londen zelfs 55 per dag. “Die mensen kunnen veel beter de trein nemen. Er ligt een prachtige tunnel met hogesnelheidsspoor onder het Kanaal die nog veel beter gebruikt kan worden”, aldus Roemer van den Biggelaar tegen AD.
Wachten is op goedkeuring ACM en spoorbeheerders
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) buigt zich over de plannen van Heuro, Heurotrain. Daarna moeten de Nederlandse en internationale spoorbeheerders nog akkoord gaan met de plannen. En zij zijn niet de enige die de concurrentie aan willen gaan met Eurostar. Ook een Spaanse ondernemersfamilie heeft plannen. De beheerder van de Kanaaltunnel tussen Frankrijk en Engeland laat aan The Guardian weten dat de tunnel nog lang niet ten volste wordt benut. Zij zullen blij zijn met meer treinverkeer.
Bron: NU.nl en AD Foto: Shutterstock
Reacties
Wil jij iets delen over dit bericht? Maak gemakkelijk jouw account aan of login om te reageren.