Het plan van de Rijksoverheid en ProRail luidt: uiterlijk 2023 moeten alle onbewaakte spoorwegovergangen opgeheven of beveiligd zijn. Het gaat hierbij om publiekelijk toegankelijke overwegen waar geen slagbomen aanwezig zijn. Onbeveiligde overgangen kunnen voor gevaarlijke situaties zorgen. Zo worden treinen steeds stiller waardoor je ze minder goed hoort aankomen. Toch is het onzeker of het plan de doelstelling haalt. Nog 73 spoorwegovergangen in Nederland zijn onbewaakt en de meeste zijn niet voor 2024 verdwenen. Hoe komt dat?
Niet Actief Beveiligde Overwegen
De Rijksoverheid en ProRail willen de veiligheid van spoorwegovergangen verbeteren. Daarvoor zijn zij in 2018 een programma voor het afschaffen van de zogenoemde Niet Actief Beveiligde Overwegen (NABO’s) gestart. Het doel is dat de laatste NABO’s na 2023 verleden tijd zijn. Met de maatregelen worden de overwegen niet alleen veiliger, de doorstroming van het verkeer wordt ook beter.
Maatregelen om de overwegen veiliger te maken zijn bijvoorbeeld een parallelweg aanleggen, een spoorbrug realiseren of een kleine voetgangerstunnel graven.
Doelstelling onhaalbaar
Het opheffen of beveiligen van een onbewaakte spoorwegovergang is niet simpel. Sinds 2018 zijn 107 van de 180 NABO’s aangepakt. Maar toch gaat het niet lukken om de rest voor eind 2023 te beveiligen of op te heffen. Bij 41 gevallen is de kans zelfs groot dat het mislukt.
Openbare of niet openbare overwegen
Ten eerste zijn er verschillen tussen openbare en niet openbare NABO’s. Gaat het om de openbare variant? Dan is het de wegbeheerder die over het besluit gaat. Bij een niet openbare overgang is er nadrukkelijk toestemming nodig van de rechthebbende. Zo’n procedure kan in tijd flink oplopen.
Bovendien kan er ook onenigheid ontstaan over wat er met de NABO moet gebeuren. Zo lopen onderhandelingen met verschillende gemeenten of particulieren vast, omdat de rechthebbende bijvoorbeeld betere beveiliging wilt, maar ProRail het liefst de overweg opheft. ProRail heeft zelf geen bevoegdheid om de overwegen op eigen hand te kunnen sluiten.
Natuur en milieu
Ook zijn er soms geen ingenieursbureaus beschikbaar die voor 2024 de overwegen kunnen sluiten. Beschermde dier- of plantsoorten kunnen eveneens de plannen om NABO’s op te heffen belemmeren. Het afschaffen of beveiligen van onbewaakte spoorwegovergangen is dus niet zo eenvoudig als verwacht.
Bronnen: ProRail, Trouw, Rijksoverheid. Foto: ANP
Reacties
Wil jij iets delen over dit bericht? Maak gemakkelijk jouw account aan of login om te reageren.