De stakingsgolf in het streekvervoer komt eerder dan verwacht ten einde. Vakbond FNV heeft aanvankelijk 15 stakingen tussen dinsdag 28 februari en vrijdag 7 april 2023 aangekondigd, maar vanaf woensdag 15 maart 2023 is de (voorlopig) laatste stakingsdag. Is een oplossing voor het conflict in zicht?
15 stakingsdagen in het streekvervoer
Werknemers in het streekvervoer hebben al vaker gestaakt in 2022 en 2023, uit protest tegen de werkomstandigheden. “De werkdag hangt aan elkaar van even gauw achter het stuur wat eten, even snel koffie halen op de pauzeplek, gauw naar toilet. Als je op die manier je werk moet doen, is dat een ongezonde situatie”, vat onderhandelaar Hanane Chikhi namens vakbond CNV samen. “We vragen al jaren om meer lucht in de roosters. En die komt er maar niet. Het is nu klaar, we willen daar betere afspraken over.”
Daarom hebben de vakbonden besloten om een nieuwe stakingsgolf door te voeren, met in 1e instantie 15 stakingsdagen. Deze begint dus op dinsdag 28 februari en eindigt (voortijdig) op woensdag 15 maart 2023. Ook op 2 maart, 6 maart, 8 maart, 10 maart en 14 maart leggen buschauffeurs en medewerkers van de regionale treinen het werk stil. De acties van eind maart en begin april 2023 komen te vervallen, omdat werkgevers en vakbonden weer met elkaar in gesprek gaan. Op woensdag 15 maart, de dag van de Provinciale Statenverkiezingen, zijn er dus nog wel stakingen.
Is staken de enige optie voor de werknemers?
De aangekondigde stakingen zijn niet de eerste van 2023. En de kans is niet groot dat er na deze stakingsgolf snel een cao-akkoord zal volgen. De gesprekken tussen de vervoerders en de vakbonden zitten al lange tijd muurvast, zoals we in dit artikel uitleggen. Vakbonden FNV, CNV en VVMC hebben al meerdere keren naar ‘de laatste strohalm’ moeten grijpen, weet ook FNV-bestuurder Marijn van der Gaag. “Om werkgevers duidelijk te maken dat de maat vol is.”
Hoewel reizigers opnieuw last gaan ondervinden van de stakingen, benadrukt Van der Gaag dat het bus- en treinpersoneel weinig alternatieven heeft. Passagiers gratis laten reizen, zodat de vervoerders inkomsten mislopen, is volgens hem ook geen optie. “Door een rechterlijke uitspraak mogen werkgevers dan het loon inhouden”, legt hij uit. “Dat betekent dat ze weliswaar minder inkomsten uit kaartverkoop hebben, maar een nog groter bedrag besparen op loonkosten. Daar zet je de werkgevers dus niet mee onder druk.”
Is er wel weer zicht op een akkoord?
Op 14 maart 2023 is duidelijk geworden dat de betrokken partijen toch weer met elkaar gaan praten. “Dit betekent dat we 10 dagen de tijd gaan krijgen om met elkaar te komen tot een resultaat”, bevestigt Van der Gaag namens FNV tegenover het ANP. Uiterlijk maandag 27 maart 2023 moet blijken of de gesprekken tot een resultaat kunnen leiden. Is er toch nog zicht op een cao-akkoord of komen er nieuwe stakingen aan?
Bronnen: Archief, ANP, FNV, VVMC, Arriva, Keolis. Foto: Remko de Waal/ANP.
Reacties
Wil jij iets delen over dit bericht? Maak gemakkelijk jouw account aan of login om te reageren.