Voor verschillende reizen naar het buitenland moet je mogelijk een zitplek in de trein reserveren. Zo is het deze zomer tussen 17 juni en 18 augustus 2023 verplicht voor alle internationale reizen met de ICE International, van elk ticketsoort. Wil je weten wat het voor jouw reis betekent? Lees dan verder.
Reizen met de Duitse trein
De ICE International rijdt vooral naar Duitsland. Als je een reis boekt, zul je automatisch de zitplek moeten reserveren. Dit is gratis. Het reserveren van de plaats geldt alleen in de zomerpiek, maar is al verplicht sinds 14 april. Heb je daarvoor geboekt? Dan krijg je nog aanvullende informatie van de NS.
Reizen naar België
In België gaat het treinreizen ook anders dan voorheen. Als je een Early Bird-ticket koopt voor de Intercity naar Brussel moet je een trein reserveren. Het gaat hierbij dus niet om de plek. Het Early-Bird-ticket is een goedkoop ticket, dat je ruim van tevoren boekt. De NS kan, naar eigen zeggen, op deze manier de drukte beter spreiden. Waarschijnlijk blijft de verandering permanent.
Overigens verandert er meer voor deze internationale trein. Zo kunnen de prijzen nu wisselen tussen hoge en lage tarieven. Doordeweekse treinen in de spits zullen bijvoorbeeld meer gaan kosten, dan die in de daluren.
Wat te doen bij treinuitval?
Heb je een reservering geplaatst met een Early-Bird-ticket voor de trein naar Brussel, maar valt de trein uit of is er een storing? Je mag dan wel de volgende trein pakken. De binding aan een specifieke trein vervalt dan, zo meldt NS.
Gebruik je de trein binnen Nederland en ga je de grens niet over? Dan is er geen reservering van trein of zitplek nodig.
Niet iedereen blij met (zitplek) trein reserveren
Verschillende organisaties zoals ANWB en reisorganisatie Rover zijn niet blij met het reserveren van een zitplek in de trein. Ze zijn bang dat hiermee de ticketprijs gemiddeld omhoog gaat.
Bronnen: ANP, NS, NOS. Foto: Shutterstock.
Reacties
Wil jij iets delen over dit bericht? Maak gemakkelijk jouw account aan of login om te reageren.
Waarom is reserveren een probleem?
40 jaar geleden was dat bij internationale treinen de normaalste zaak van de wereld, zeker bij couchettes.