Het einde van een tijdperk nadert in het openbaar vervoer. Op de meeste treinstations in Nederland ben je aangewezen op de kaartjesautomaat, in plaats van het traditionele loket. Hoe werkt treinreizen en wat kun je thuis en onderweg doen?
OV-chipkaart
De ov-chipkaart en de in- en uitcheckpoortjes hebben de traditionele treinkaartjes geleidelijk vervangen. Als je regelmatig met de trein reist, kun je met 1 en dezelfde ov-chipkaart, anoniem of op je eigen naam, steeds in- en uitchecken bij de poortjes. Hiermee kun je ook in vrijwel alle bussen en trams terecht en kun je een ov-fiets huren. Dat is tenminste zo als er voldoende saldo op de ov-chipkaart staat.
Je saldo kun je op 2 manieren aanvullen: handmatig bij de kaartjesautomaat óf automatisch. Bij de kaartjesautomaat kunt je de ov-chipkaart tegen de kaartlezer houden. Via het aanraakscherm krijg je meerdere opties en kun je kiezen voor het verhogen van je saldo, via je pinpas. De 2e optie is het automatisch aanvullen van je saldo. Als dit onder de 0 euro belandt, kun je automatisch een vast bedrag – 10, 20 of 50 euro – van de rekening af laten schrijven. Zo heb je altijd voldoende saldo en hoef je niet telkens langs de kaartjesautomaat. Dit kun je thuis via internet instellen, zoals in onderstaande video te zien is.
Houd er wel rekening mee dat de ov-chipkaart na 2022 stap voor stap plaatsmaakt voor een nieuw systeem, OVpay. Je bankpas, smartwatch of mobiele telefoon moet uiterlijk 2024 je nieuwe ov-chipkaart worden. In dit artikel vertellen we er meer over.
Los treinticket in de kaartjesautomaat
Als je weinig met de trein reist, is het nog steeds mogelijk om eenmalig een enkele reis, retourtje, dagkaart of samenreisticket aan te schaffen. Hiervoor kun je bij het aanraakscherm van de kaartjesautomaat terecht. Let op: met pinpas betalen kan altijd, met muntgeld betalen kan soms, met briefgeld betalen kan helemaal niet. En met een los vervoersbewijs dien je nog steeds in en uit te checken. Maar je kan ook van tevoren thuis een vervoersbewijs aanschaffen. Je spaart hiermee een toeslag van 1 euro uit en je hoeft op het station niet in de rij voor de automaat te staan.
NS Flex en andere abonnementen
Sinds een aantal jaar heeft de NS iets nieuws bedacht. Als je een zogeheten NS Flex-abonnement hebt, kun je in- en uitchecken zonder saldo aan te vullen. Dan betaal je niet per reis, maar aan het einde van de maand, via automatische afschrijving op basis van het aantal gemaakte kilometers. In dit artikel van MAX Vandaag kun je meer lezen over NS Flex.
Zo zijn er nog meer abonnementen die je af kunt stemmen op je persoonlijke voorkeuren. Reis je altijd in de weekenden of buiten de spitsuren? Maak je vaak gebruik van een bepaald traject? Dan kun je zomaar eens voordeliger uit zijn met een kortingskaart of een daluren-, weekend- of trajectabonnement. En dat scheelt ook weer een tochtje langs de kaartjesautomaat. Ga dan wel na welke abonnementen in 2023 duurder of juist goedkoper worden.
Je kunt nog steeds hulp inschakelen op de stations
Is het stationspersoneel dan volledig vervangen door automaten? Dat is nog zeker niet het geval. De ticketbalie in knooppunt ’s-Hertogenbosch is in november 2022 gesloten, maar er zijn nog 10 stations waar wél een zogeheten OV Service & Tickets-winkel is. In Eindhoven en Utrecht zijn er 2, verder kun je terecht in Amsterdam, Alkmaar, Arnhem, Breda, Den Haag, Leeuwarden, Maastricht en Tilburg. Op deze locaties kun je bovendien kaartjes voor regionale vervoerders als Breng, Arriva en HTM aanschaffen. Op de grote stations lopen verder medewerkers rond die je van informatie kunnen voorzien, mocht je een vraag hebben. Via de servicezuilen (blauwe serviceknop en rode SOS-knop) en de kaartjesautomaat (telefoonnummer van de speciale servicedienst) kun je hulp op afstand krijgen van een NS-medewerker.
(Bronnen: NS, Rijdende treinen, ovshop.nl, Brabants Dagblad. Foto: WorldPhotosadanijs/Shutterstock)
Reacties
Wil jij iets delen over dit bericht? Maak gemakkelijk jouw account aan of login om te reageren.