Het jaar 2023 is het toppunt van aantal files in Nederland, zo blijkt uit cijfers van de ANWB. Elke dag monitoren zij de doorstroming op de weg. De filezwaarte is met 17 procent gestegen ten opzichte van 2022. Nog altijd zijn de dinsdag en donderdag de drukste filedagen. Ook het effect van thuiswerken op het verkeer is nauwelijks meer te zien.
Wat houdt filezwaarte in?
De filezwaarte van afgelopen jaar is bijna 3 keer zo hoog als in 2020. Deze term is een meting van het aantal file keer de duur. De ANWB houdt hiermee bij hoe zwaar de files per jaar zijn. Op basis daarvan wordt duidelijk waar de zwaarste files in Nederland zijn.
Wat zijn de langste files op snelwegen van 2023?
- A27 Utrecht richting Breda (tussen Lexmond – Werkendam)
- A27 Breda richting Utrecht (tussen Geertruidenberg – Gorinchem)
- A58 Breda richting Eindhoven (tussen Moergestel – Oirschot)
- A2 ‘s-Hertogenbosch richting Utrecht (tussen knooppunt Empel – Kerkdriel)
- A2 Utrecht richting ‘s-Hertogenbosch, (tussen Culemborg – Zaltbommel)
- A4 Den Haag richting Rotterdam (tussen Den Haag-Zuid – Ketheltunnel)
- A4 Amsterdam richting Den Haag (tussen Roelofarendsveen – Zoeterwoude)
- A15 Rotterdam richting Gorinchem (tussen Hendrik-Ido-Ambacht – Sliedrecht)
- A50 Arnhem richting Eindhoven (tussen knooppunt Valburg – knooppunt Bankhoef)
- A1 Apeldoorn richting Amsterdam (tussen Voorthuizen – Hoevelaken)
Wat zijn de langste files op N-wegen van 2023?
- N57 Rotterdam richting Middelburg (aansluiting A15 – Hellevoetsluis)
- N206 Katwijk richting Zoetermeer (bij Leiden)
- N50 Emmeloord richting Zwolle (bij Kampen-Zuid)
- N247 Amsterdam richting Hoorn (bij Broek in Waterland)
- N233 Kesteren richting Veenendaal (bij Rhenen)
- N242 Alkmaar richting (Middenmeer bij Alkmaar)
- N50 Zwolle richting (Emmeloord bij Kampen)
- N219 Rotterdam richting (Capelle aan den IJssel bij Zevenhuizen)
- N214 Papendrecht richting Leerdam (kruising Ottoland – aansluiting N216)
- N7 Ringweg Groningen (knooppunt Euvelgunne – knooppunt Julianaplein)
Worden de files in Nederland in 2024 weer zo lang?
Het fileprobleem zal niet zomaar worden opgelost. Daarnaast staan er in 2024 veel meer werkzaamheden op de snelwegen gepland. Het lijkt er dus op dat het alleen maar drukker gaat worden. Een goede reden om toch de trein te pakken wanneer het kan, tenminste, als hij rijdt.
Wat is de invloed van thuiswerken?
Tijdens de coronapandemie zijn Nederlanders meer thuis gaan werken. De eerste effecten hiervan waren overduidelijk: het werd een stuk rustiger op de weg. Het lijkt nu alsof dit geen invloed meer heeft op het verkeer. Toch zegt de ANWB dat het wel degelijk effect heeft. Het is namelijk de reden dat er niet nóg meer files waren afgelopen jaar.
Wat speelt nog meer een rol bij de drukkere files?
Op dit moment zijn er zo’n 9,4 miljoen auto’s in gebruik in Nederland. Maar die worden niet altijd hetzelfde moment gebruikt. Een betere spreiding in werktijden kan een hoop schelen. Vooral om de drukte op dins- en donderdagen te voorkomen.
Bronnen: NOS, ANWB, Trouw. Foto: Shutterstock.
Reacties
Wil jij iets delen over dit bericht? Maak gemakkelijk jouw account aan of login om te reageren.