Reis je vaak met de trein? Dan heb je vast gemerkt dat 2022 niet het beste jaar was om over het spoor te reizen. Nooit eerder zijn er zo veel treinen uitgevallen of kampen ze met een storing. “Er is werk aan de winkel”, beaamt John Voppen, CEO van ProRail.
Sein- of wisselstoring, of allebei
In het jaar 2022 zijn er 18 dagen waarbij er meer dan 10 procent van alle ritten uitvallen. Oorzaken zijn computerstoringen, stormachtig weer, sein- en/of wisselstoringen, bovenleidingbreuken en aanrijdingen. Maar ook het personeelstekort speelt een grote rol. Bovendien wordt er in dat jaar 2 dagen gestaakt waardoor er geen treinverkeer mogelijk is.
Einde van de coronamaatregelen
Vorig jaar overtrof 2021 met het aantal treinreizen. Mede omdat in 2021 nog maatregelen van de coronapandemie gelden. De aantallen zijn volgens Voppen nog niet op het niveau van voor de pandemie. “Maar dat niveau komt wel weer in zicht”, zegt hij tegen De Telegraaf. “Nu reizigersaantallen toenemen zien we dat het spoorvervoer weer de belangrijke sleutel voor bereikbaarheid in Nederland wordt, met daarbij in het achterhoofd klimaatdoelen en groei van goederenvervoer. We moeten daarom de spoorprestaties steeds verder willen verbeteren.”
Kortere treinen
Ook zijn vervoerders in 2022 genoodzaakt om minder en kortere treinen te laten rijden vanwege personeelstekorten. Deze combinatie van omstandigheden, aangevuld met enkele grote verstoringen, heeft geleid tot de lagere prestatiecijfers dan in 2021.
In werkelijkheid meer uitval
De betreffende 450 grote storingen zijn overigens storingen die onder de verantwoordelijkheid van ProRail vallen. Er is in werkelijkheid nog meer uitval geweest, maar daarvan ligt de verantwoording elders. De Hanzelijn raakt in dat jaar beschadigd. Het repareren daarvan duurt maanden. Dat is uitzonderlijk lang en heeft ook voor de nodige vertraging gezorgd.
Vertraging opgelopen?
Bij vertraging kun je soms je geld terugkrijgen. Bijvoorbeeld als je meer dan 30 minuten bent vertraagd. Meer informatie kun je lezen op MAX Vandaag. Ook geldt er in 2023 een nieuwe dienstregeling. Dit zijn de belangrijkste veranderingen.
Bronnen: De Telegraaf, ANP, RTL Nieuws. Foto: ANP Foto
Reacties
Wil jij iets delen over dit bericht? Maak gemakkelijk jouw account aan of login om te reageren.
Maakt al jaren [ook principieel ] gebruik van het Openbaar vervoer o.a. ook de Trein !!
In grote lijnen bevalt mij dat uitstekend ! Toch zijn er enkel verbeteringen vatbaar o.a.
Treinkaartjes zijn voor veel mensen toch te Duur ! , dus goedkoper trekt reizigers !
De overheid zou principieel het voortouw moeten nemen om het Openbaar Vervoer te stimuleren !! bv
1-Goedkoper reizen
2-Goede aansluitingen
3-Meer treinen én bussen laten rijden
4-Dag én Nacht ook treinen én bussen laten rijden !!
Voordelen:
Minder drukte op de wegen
Minder ongelukken [ ziektekosten etc. / minder schade gevallen etc.
Minder uitstoot van allerlei schadelijke stoffen etc.!
In 2022:
- Uitgevallen treinen.
- Minder treinen in de dienstregeling.
- Kortere treinen.
- Meer vertragingen dan ooit.
Maar wél de prijzen fors verhogen!