Er is een ware run op vakantiehuisjes, zeker in Nederland. Dat heeft ook gevolgen voor de prijzen. Denkt u er ook over om een vakantiewoning te huren in eigen land? Of misschien wel in het buitenland? Dan is het verstandig om te weten hoe u de kosten een beetje kunt drukken én oplichting tegen kunt gaan.
Duurder dan ‘normaal’
Door de coronacrisis zijn vakanties in eigen land enorm populair. Zeker vakantiehuisjes zijn zeer gewild. Dat zorgt er ook voor dat de prijzen behoorlijk worden opgedreven. Een weekje vakantie met 4 personen kost in vakantietijd makkelijk 2.000 euro of meer. En dat is dan nog exclusief alle bijkomende kosten, zoals die voor de borg, eindschoonmaak of reservering. De Consumentenbond heeft onderzoek gedaan naar de extra kosten die vakantieparken rekenen en de komt komt er zodoende achter dat dit soort additionele zaken de rekening soms met 160 euro verhogen.
Waar bestaat de prijs uit?
Om ervoor te zorgen dat u tijdens het betalen niet voor onplezierige verassingen komt te staan is het verstandig om altijd te kijken uit welke componenten de prijs bestaat die u ziet bestaat. Is het bedrag bijvoorbeeld in- of exclusief reserveringskosten? Dit moet duidelijk vermeld staan.
Duurste huisjes eerst
Houd er ook rekening mee dat sommige huisjesverhuurders eerst de duurste opties laten zien op hun website. Dit is niet altijd het geval, maar het kan dus geen kwaad om niet meteen het eerste huisje te boeken dat u gepresenteerd krijgt.
Boek bij een erkende reisorganisatie of verhuurder
Door bovenstaande tips verkleint u de kans dat u aan het einde van de rit te veel betaalt, maar voordat u iets boekt is het verstandig om te controleren of het huisje überhaupt bestaat. Dat klinkt wellicht een beetje vreemd, maar ook in vakantiehuisjesland komt oplichting steeds vaker voor. Mensen boeken soms niet bestaande woningen via het internet, of huisjes die er in werkelijkheid totaal anders uitzien. Dit is makkelijk te voorkomen door te boeken bij een ANVR- en SGR-aangesloten reisorganisatie of een gerenommeerde verhuurder als Landal Greenparcs of Center Parcs. In het geval van een grote verhuurder weet u in elk geval dat het huisje dat u boekt ook echt bestaat en waar het zich precies bevindt. Dit soort grote vakantieverhuurders zijn overigens niet aangesloten bij de ANVR, maar hebben hun eigen brancheorganisatie: de Recron.
Als u het huisje boekt bij een bedrijf dat is aangesloten bij de genoemde organisaties, dan weet u dat u goed zit. Als er dan toch iets mis gaat kunnen zij u bijstaan.
Bekijk de site goed
Als u besluit online een huisje te huren bij een organisatie die geen onderdeel uitmaakt van de Recron en niet SGR- en ANVR-aangesloten is, doet u er goed aan om altijd te controleren of u een slotje in de adresbalk ziet staan. Dit slotje impliceert dat de gegevens die u invult op de website versleuteld zijn. Het kan ook helpen om te kijken of u keurmerken op de site ziet staan. Als dit zo is, is het handig om dit keurmerk even te googelen, want websites gebruiken ook weleens logo’s van keurmerken die helemaal niet bestaan.
Controleer de prijs
Nadat u de website heeft gecontroleerd kunt u de prijzen onder de loep nemen. Dit is alleen van belang als u boekt bij een bedrijf dat niet is aangesloten bij de eerder genoemde brancheverenigingen of het garantiefonds.
Zaak is om u niet te laten verleiden door zeer lage prijzen of hoge kortingen. Dit kan heel aanlokkelijk zijn, maar vaak is het daadwerkelijk te mooi om waar te zijn. Gebruik dus uw gezonde verstand en vergelijk de prijs met die van verschillende huisjes van betrouwbare verhuurders, zodat u een duidelijk beeld krijgt van wat een normale prijs is.
Lees e-mails goed
Boekt u een huisje bij een particuliere verhuurder? Bekijk de e-mails die u krijgt dan goed. Als deze de volgende kenmerken bevatten is de kans groot dat u met een oplichter van doen heeft:
- De mail is in slecht Nederlands geschreven, terwijl het wel een Nederlandse verhuurder is.
- Is de mail onpersoonlijk of juist overdreven beleefd? Dit zijn beide slechte tekens.
- De e-mails hebben een dwingende toon.
Trek de gegevens na
Iemand die u een huisje verhuurd zal u moeten voorzien van contactinformatie. Het is zaak om deze informatie altijd te controleren. Heeft deze persoon een website waarop de huisje worden aangeboden? Dan zou u het e-mailadres of telefoonnummer dat hier vermeld wordt moeten herkennen.
Controleer ook of u de foto van het huis ergens anders op het internet tegenkomt. Wordt het op meerdere plekken aangeboden? Wees dan terughoudend en vraag de verhuurder waarom dit zo is. Iemand die niets te verbergen heeft zal u deze informatie geven. Hoe u kan controleren of de foto op meerdere plekken staat leest u op de website van de Fraudehelpdesk.
Ook als het een buitenlandse website betreft kunt u het telefoonnummer en e-mailadres gemakkelijk controleren via een zoekmachine. De foto controleren kan ook op dezelfde wijze.
Pas op met grotere verhuurwebsites
U kunt huisjes huren via gerenommeerde verhuurders, via particulieren, maar ook via grotere verhuurplatformen. Dat soort bedrijven fungeren als tussenpersoon tussen de huurder en verhuurder. Airbnb is hier een voorbeeld van.
Als u hier boekt is het verstandig om altijd een woning uit te kiezen die al jaren op de site wordt aangeboden en waar veel recensies over zijn geschreven door eerdere gasten.
Ook kunt u via dit soort sites vaak chatten met de verhuurder, waardoor u de manier van communiceren kan analyseren. Het kan voorkomen dat de verhuurder u vraagt om buiten het boekingsplatform om contact te onderhouden. Dit kan een slecht teken zijn, dus wees hier alert op. Ook is het vaak geen goed nieuws als deze persoon vraagt of u het huisje direct via hem of haar wilt huren. De Fraudehelpdesk adviseert om dit altijd te weigeren en altijd te betalen in de omgeving van het verhuurplatform. Verder is het verstandig om contact op te nemen met de verhuurwebiste als u twijfelt aan de betrouwbaarheid.
Boeken? Zoveel mogelijk met een creditcard
Staat u op het punt om een vakantiewoning te huren? Betaal dan -indien dit mogelijk is- met een creditcard. U bent het geld dan niet direct kwijt, want het wordt eerst gereserveerd. Als het u toch niet lekker zit, kunt u proberen de reservering terug te draaien. Dit gaat niet als u met iDeal betaalt. Ook is het voor mensen die met creditcard hebben betaald waarschijnlijk iets makkelijker om uw geld terug te krijgen als er toch sprake blijkt van oplichting. U kunt dit dan doorgeven aan de verstrekker van uw kaart. Dit is geen garantie dat u het geld ook daadwerkelijk terug krijgt, maar de kans is wel iets groter.
Betalen via de financiële dienst PayPal is ook veiliger dan betalen via iDeal. PayPal is een online betaalmethode waaraan uw uw bankrekening of creditcard kunt koppelen. Eén van de voordelen is dat zij werken met aankoopbescherming, wat inhoudt dat u uw geld terugkrijgt als u niet krijgt waarvoor u betaald heeft. Of zij ook uw vakantie zullen vergoeden als u opgelicht blijkt te zijn, is niet zeker.
Geef oplichting aan
Als u onverhoopt wordt opgelicht is kunt u hier melding van maken bij de politie en de fraudehelpdesk. Niets doen helpt sowieso niet, dus melding maken is altijd beter.
Meer weten? Meer informatie over vakantiewoningen en oplichting vind u op de website van de Fraudehelpdesk.
(Bron: Fraudehelpdesk, MAX vakantieman, Consumentenbond, Nu.nl, RTL Nieuws, Radar. Foto: Shutterstock)
Reacties
Wil jij iets delen over dit bericht? Maak gemakkelijk jouw account aan of login om te reageren.