Door de hoge kosten die reisorganisaties moeten betalen en de chaos van de afgelopen maand, is Schiphol gedaald in populariteit. En het gaat verder, want steeds meer reisorganisaties mijden de luchthaven. Ook Corendon gooit het roer om. Zij verdubbelen het aantal vluchten dat vanaf Brussel vertrekt en vermindert ze vanaf Schiphol. Volgens de reisorganisatie kunnen zij via Brussel meer zekerheid bieden voor hun reizigers.
Tekort aan personeel
Schiphol kampt met een groot personeelstekort. Bagage-afhandelaars, beveiligers en grondpersoneel zijn er te weinig. Daarom neemt Corendon het zekere voor het onzekere en laat meer vluchten vertrekken vanaf Brussel. Bovendien is vliegen vanaf Zaventem goedkoper. In Amsterdam zijn de tarieven gestegen en ook de vliegtaks is verdrievoudigd.
Atilay Uslu, topman Corendon zegt tegen De Telegraaf dat hij hoopt dat iedereen ‘van onder de rivieren’ voortaan voor Brussel kiest, in plaats van Amsterdam.
Minder vluchten Corendon vanaf Schiphol
Afgelopen zomer zouden 350.000 passagiers van Corendon vertrekken vanaf Schiphol. Dit werden er uiteindelijk maar 250.000 door de problemen op de luchthaven. Met de uitbreiding naar Brussel wil de reisorganisatie in 2023 ‘slechts’ 230.000 reizigers vanaf Schiphol laten vertrekken.
Gemiste vluchten en omboeken
Vanwege het personeelstekort op Schiphol ontstonden er lange wachtrijen op de luchthaven. Hierdoor misten veel reizigers, ook die van Corendon, hun vlucht, terwijl sommigen soms al 4 uur van tevoren op het vliegveld aanwezig waren. Ook kwam het voor dat vluchten door het tekort werden vertraagd, of in het ergste geval: geschrapt. Passagiers moeten hierdoor soms hun Corendon vlucht omboeken, een vervangende vlucht of alternatief vervoer regelen.
Voorlopig zijn de problemen op Schiphol nog niet voorbij. Tot zeker eind maart 2023 geldt er een maximum aantal reizigers.
Schadeclaim indienen
Heb jij een (Corendon) vlucht gemist of op een andere manier extra kosten gemaakt vanwege de chaos op Schiphol? Naar aanleiding van het starten van een proefproces door MAX Ombudsman, heeft Schiphol besloten om gedupeerde reizigers alsnog tegemoet te komen. Je kunt nog tot 30 november 2022 een schadeclaim indienen.
Bronnen: De Telegraaf, NOS. Foto: Shutterstock.
Reacties
Wil jij iets delen over dit bericht? Maak gemakkelijk jouw account aan of login om te reageren.
Indien mijn geboekte reis vanaf Brussel vertrekt annuleer ik mijn boeking,
Mensen van naast de rivieren vliegen natuurlijk vanaf Maastricht ;-)