De meivakantie is voorbij, maar het is nog steeds heel druk op Schiphol. Omdat veel van de drukte wordt veroorzaakt door personeelstekort, is het vermoeden dat de rijen nog een tijd lang zullen blijven. Wij hebben op een rij gezet wat u het best kunt doen in situaties die kunnen ontstaan door de drukte.
U heeft nog geen reis geboekt, maar vertrekt normaal altijd vanaf Schiphol
In dit geval is het wellicht handig om te vertrekken vanaf een andere luchthaven. Denk aan Eindhoven, Groningen of Rotterdam, maar ook buitenlandse vliegvelden zoals Düsseldorf kunnen een optie zijn. In Tijd voor MAX van 9 mei 2022 vertelt MAX Ombudsman Jeanine Janssen (zie fragment boven dit artikel) echter wel dat het personeelstekort niet alleen actueel is op Schiphol. Ook andere Europese luchthavens hebben hiermee te maken volgens de Europese brancheorganisatie van vliegvelden, de ACI.
U vertrekt vanaf Schiphol, maar wil vanaf een andere luchthaven vliegen
Als u liever niet via Schiphol vliegt, kunt u contact opnemen met uw reisaanbieder of de luchtvaartmaatschappij om de opties te bespreken. Zelf de reis annuleren en opnieuw boeken is – zeker kort voor vertrek – vaak een kostbare aangelegenheid.
De reisaanbieder/ luchtvaartmaatschappij verandert de vertreklocatie
Het kan ook zijn dat het bedrijf dat de reis aanbiedt bepaalt dat u vanaf een ander vliegveld vertrekt. Indien het gaat om en los ticket, mogen luchtvaartmaatschappijen deze wijziging tot 2 weken voor aanvang van de reis doorvoeren. U heeft dan geen recht op compensatie.
Als het om een pakketreis gaat, mag u verwachten dat uw reis niet significant wijzigt. Is dit wel het geval en wilt u niet gaan? Annuleren is dan kosteloos. Wilt u niet annuleren, maar verliest u door de wijziging bijvoorbeeld wel een paar vakantiedagen? U kunt vragen om compensatie voor bedorven reisgenot bij de betreffende aanbieder. Ook voor een wijziging van de vertreklocatie kunt een passende schadevergoeding vragen.
Uw vlucht vanaf Schiphol wordt kort van tevoren geannuleerd
In de meivakantie vraagt Schiphol airliners om vluchten te annuleren en ook nu worden vluchten soms tot een par uur van tevoren geannuleerd. Als u een los vliegticket heeft geboekt, heeft u recht op geld terug of een vervangende vlucht. Dit is in 2004 op EU-niveau afgesproken. Er zijn wel een aantal voorwaarden:
- U heeft een reserveringsbevestiging van uw originele vlucht, inclusief reserveringsnummer;
- Uw vlucht zou vertrekken vanaf EU-grondgebied, Zwitserland, IJsland, Noorwegen of het Verenigd Koninkrijk, of uw vlucht wordt uitgevoerd door een airliner uit de EU of 1 van de genoemde landen;
- De luchtvaartmaatschappij heeft de vlucht geannuleerd, niet u;
Als uw reis aan alle voorwaarden voldoet, heeft u niet alleen recht op geld terug, maar ook op verzorging. Denk aan maaltijden en – indien noodzakelijk – hotelaccommodatie. Meer hierover in artikel 9 van de al genoemde EU-afspraken uit 2004.
U haalt uw vlucht op Schiphol niet
U gaat er natuurlijk niet vanuit, maar het kan zijn dat u door de drukte uw vlucht niet haalt. Dat is natuurlijk erg vervelend. In dat geval raadt MAX Ombudsman Jeanine Janssen aan om naar de balie te gaan van de reisaanbieder of airliner waarmee u zaken heeft gedaan. Houd er wel rekening mee dat het hier ook heel erg druk kan zijn. Het devies is echt: ga op tijd naar Schiphol.
Uw vlucht heeft veel vertraging opgelopen door de drukte
De personeelstekorten op Schiphol zorgen niet alleen voor enorm veel drukte op het vliegveld zelf, maar kunnen ook vertragingen veroorzaken. Is dit het geval? U heeft dan vaak recht op compensatie en verzorging. Volgens de genoemde verordening van de EU gaat het om de volgende bedragen:
- 250 euro voor alle vluchten tot en met 1.500 kilometer;
- 400 euro voor alle intracommunautaire vluchten van meer dan 1.500 kilometer, en voor alle andere vluchten tussen 1.500 en 3.500 kilometer;
- 600 euro voor alle niet onder bovenstaande vallende vluchten
Uiteraard zijn er wel een aantal voorwaarden en regels. Te weten:
- Bij de bepaling van de afstand wordt gekeken naar de laatste bestemming waar de passagier als gevolg van de annulering na de geplande tijd zal aankomen;
- De vertraging is 3 uur of langer;
- Er is geen sprake van overmacht (bijvoorbeeld een kapot vliegtuig);
- De vlucht moet vertrekken vanuit een EU-land, IJsland, Noorwegen, Zwitserland of het Verenigd Koninkrijk. Het maakt in dit geval niet uit of de maatschappij zelf uit een EU-land komt of niet.
- U vliegt met een EU-airliner vanuit een niet EU-land naar een luchthaven die wel binnen de uniegrenzen ligt. Als u met het Amerikaanse United Airlines van New York naar Schiphol vliegt met vertraging, heeft u dus geen recht op compensatie, maar wel als u op een vertraagde vlucht zit van KLM naar New York.
Meer over deze regels vindt u op deze website van de Europese Unie.
Advies
Ondervindt u hinder door de drukte op Schiphol en vindt u het lastig om te bepalen wat u nu kunt doen? Als u een pakketreis heeft geboekt, kunt u allereerst contact opnemen met de aanbieder van uw vakantie. Komt u er met hen niet uit, dan kunt u naar De Geschillencommissie.
Gaat het om een los vliegticket? Dien eerst zelf uw claim in bij de luchtvaartmaatschappij. Als u nul op het rekest krijgt, is het verstandig om niet meteen naar een claimbureau te gaan. Zij vragen vaak best veel geld voor hun diensten. Kijk na of u een rechtsbijstandsverzekering heeft, want de verzekeraar kan mogelijk iets voor u betekenen.
Wat u ook kunt doen, is kosteloos juridisch advies inwinnen. Als het om een in Nederland geregistreerd bedrijf gaat, kunt u contact opnemen met het Juridisch Loket. Gaat het om een bedrijf dat gevestigd is in een ander EU-land? Klop dan aan bij het ECC, het Europees Consumenten Centrum.
(Bron: ECC, Europese Unie, Jeanine Janssen, Tijd voor MAX, ANP. Foto: ANP)
Reacties
Wil jij iets delen over dit bericht? Maak gemakkelijk jouw account aan of login om te reageren.