In de zomer van 2021 worden alle vluchten van luchtvaartmaatschappij Green Airlines plotsklaps geannuleerd. Zo ook die vanaf Airport Eelde Groningen zouden vertrekken. Het onverwachte nieuws valt vakantiegangers uit de provincie Groningen rauw op hun dak. Niet alleen vertrekt hun vlucht niet meer, ook het geld van de betaalde vliegtickets krijgen ze niet terug.
Green Airlines van de radar verdwenen
De gedupeerden uit onze uitzending wachten bijna een jaar later nog steeds op terugbetaling.
Zij kochten hun vliegticket bij reisbureau Travelnoord. In eerste instantie belooft het bedrijf dat zij het geld van de geannuleerde vluchten terughalen voor de mensen bij Green Airlines. Maar Travelnoord kan die belofte niet waar maken want Green Airlines wil het geld niet terugstorten. En even later is Green Airlines van de radar verdwenen. Het bedrijf is niet meer te bereiken.
Bij wie moet je zijn?
Veel consumenten begrijpen niet meer bij wie ze moeten zijn om hun geld wel terug te krijgen. En dat is juridisch nogal ingewikkeld. Normaal gesproken moeten consumenten hun geld terug kunnen krijgen via de luchtvaartmaatschappij. Wanneer de luchtvaartmaatschappij de vlucht annuleert, hebben passagiers op basis van Verordening 261/2004 recht op teruggave van de ticketprijs binnen 7 dagen. Dus zou je denken dat Green Airlines moet terugbetalen aan de vakantiegangers. Maar Green Airlines is een fictieve luchtvaartmaatschappij. Dat wil zeggen dat ze zelf geen vliegtuigen hebben, ze huren personeel en vliegtuigen bij andere bedrijven. Daarom staat het niet 100 procent vast dat Green Airlines de uitvoerende luchtvaartmaatschappij is.
German Airways doet voorzichtige toezegging
De vluchten van de gedupeerde reizigers die zouden vertrekken vanaf vliegveld Eelde werden uitgevoerd door German Airways. Tom Heijmering, jurist van het Europees Consumenten Centrum vertelt dat alle vluchten een vluchtnummer hadden van German Airways. Daarom zou je kunnen stellen dat zij de uitvoerende luchtvaartmaatschappij zijn. Het ECC heeft de meer dan 200 dossiers van gedupeerde passagiers daarom aan German Airways voorgelegd. In de uitzending vertelt Tom dat hij er van uit gaat dat German Airways de consumenten hun geld gaat terugbetalen. “Er is een voorzichtige toezegging gedaan.”
Laatste optie: Europese procedure
Indien German Airways de consument niet gaat betalen, kunnen gedupeerden nog naar de rechter stappen. In Europa is daar een speciale procedure voor. Die procedure heet de Europese Procedure voor Geringe Vorderingen (ESCP). Indien deze stap nodig is zullen ECC en MAX vakantieman de gedupeerden uit de uitzending in begeleiden. Als er eenmaal een uitspraak is, kunnen andere gedupeerden daar ook op meeliften.
Meld u klacht bij de ILT
Ben jij gedupeerd door Green Airlines en of German Airways. Meld het dan bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). De ILT behandelt geen persoonlijke meldingen. Wel komt de ILT in actie als veel consumenten een melding doen over dezelfde luchtvaartmaatschappij. De inspectie kan de maatschappij een waarschuwing geven of een boete opleggen.
Overige tips voor gedupeerden Green Airlines
Ben je gedupeerd door Green Airlines of een andere luchtvaartmaatschappij? Dan kun je voor hulp terecht bij:
- Uw rechtsbijstandverzekering
- Uw reisverzekering
- Een advocaat of juridisch adviseur
- Het Juridisch Loket
- Het Europees Consumenten Centrum
- Claimbureaus (let op! Dit is tegen betaling)
MAX vakantieman blijft deze zaak volgen en zal bij nieuws hierover publiceren.
Reacties
Wil jij iets delen over dit bericht? Maak gemakkelijk jouw account aan of login om te reageren.