Jeanine Janssen: “5 tips voor als je een vakantie boekt”

18 februari 2023
3 Min. leestijd

We boeken weer volop vakanties voor de mei- en zomervakantie. Waar dien je op te letten? In het programma Meldpunt heeft MAX Ombudsman Jeanine Janssen aandacht besteed aan verschillende vakantieproblemen. We leggen er hieronder een paar voor je uit zodat je goed beslagen ten ijs komt!

Margot van Spankeren boekte een vakantie met haar ouders. Op de overeenkomst laat ze zetten dat haar ouders geen trappen kunnen lopen. Bij aankomst zijn er toch traptreden aanwezig. Haar vader valt en ze brengen veel tijd door in het ziekenhuis. Een andere accommodatie kan Sunweb niet leveren. In de reisbranche wordt gewerkt met de termen ‘essentie’ en ‘preferentie’. Een preferentie is een voorkeur. Een essentie is een must. In dit geval had het volgens ons op de weg van een professionele reisorganisatie moeten liggen om een essentie aan te raden. Sunweb is het met ons eens en compenseert de familie voor de extra gemaakte kosten van 1.400 euro en geeft ze nog een reischeque van 500 erbij. Ook gaan ze hun site aanpassen om alles duidelijker te maken. Tip 1: Als je een medische essentie nodig heeft, neem dan altijd contact op met de reisorganisatie en laat het op papier zetten!

Controleer de voorwaarden

Monique Dijkstra reserveert een kamer bij een Fletcher hotel. Ze maakt meteen een reservering voor een diner erbij en neemt een annuleringsverzekering van het hotel zelf voor 10 euro. Op de dag van vertrek heeft haar partner corona. Ze annuleert haar vakantie, maar krijgt een factuur omdat de verzekering niet dekt op de laatste dag. Het eten moet ze ook betalen. Onhandig hier is dat de reservering van het eten in de boeking van het hotel zit. Fletcher vindt dat ze niet goed om zijn gegaan met Monique. Ze hoeven de rekening niet te betalen en mogen een keer op kosten van Fletcher komen logeren en eten. Tip 2: Kijk goed naar de dekking van de verzekering die je bij een hotel zelf neemt. Een doorlopende annuleringsverzekering of reguliere annuleringsverzekering heeft waarschijnlijk een uitgebreidere dekking. Check goed de voorwaarden; die verschillen per verzekering.

Niet bestaand appartement…

Alexandra van Rijt boekt een appartement via Booking.com. Voor de betaling laat ze zich buiten de site om leiden. Dan krijgt ze een annulering, maar haar geld komt niet terug. Ze duikt er dieper in en dan komt ze erachter dat het appartement niet bestaat. Booking.com zegt dat ze bepaalde veiligheidsprotocollen volgen, maar in dit geval is dat niet voldoende geweest. Ze compenseren Alexandra en geven haar een extraatje. Tip 3: Laat je nooit buiten de site om leiden. De kans is groot dat je de betaling niet terugkrijgt.

Creditcard

Tip 4: Betaal een vakantie altijd met een creditcard en niet via een normale overboeking. Een normale overboeking mag je niet laten terugboeken. Aan een creditcard hangt veelal een verzekering die je geld teruggeeft als je te maken hebt met een oplichter.

Pakketreis

Tip 5: Denk ook bij het boeken van een appartement aan een pakketreis. Boek een extra dienst erbij en je hebt meer zekerheden vanuit de wet. Booking.com is bovendien niet aangesloten bij een geschillencommissie. Als je regelmatig niet kiest voor een pakketreis of een bedrijf dat is aangesloten bij de geschillencommissie, overweeg dan een rechtsbijstandsverzekering.

Jeanine Janssen heeft in 2013 samen met Rogier de Haan MAX Ombudsman opgericht. MAX Ombudsman maakt veel voorkomende klachten en georganiseerd onrecht zichtbaar. Daarnaast schuift Jeanine Janssen regelmatig aan in het programma Meldpunt en MAX vakantieman.

Bron: MAX Magazine Foto: Shutterstock

Reacties

Wil jij iets delen over dit bericht? Maak gemakkelijk jouw account aan of login om te reageren.

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van het laatste vakantienieuws, leuke uitjes en handige reistips? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!