Heb je na lang wikken en wegen eindelijk dé vakantiebestemming gevonden? Blijkt dat de accommodatie eenmaal op de bestemming (enorm) tegenvalt, of misschien ben je wel de hele duur van je vakantie ziek door slechte hygiëne. Het kan je zomaar overkomen. Maar welke rechten heb je dan eigenlijk?
Wat moet ik doen als ik een klacht heb over mijn vakantie?
De eerste stap om recht te kunnen krijgen op compensatie, is het ter plekke melden van je klacht bij de reisorganisatie, host of receptie. Zij moeten eerst de kans krijgen om de klacht op te lossen, voordat er compensatie aan de orde is. Gaat de klacht namelijk over de accommodatie? Dan moet de reisorganisatie eerst de kans krijgen om een andere kamer aan te bieden.
Heb ik recht op financiële compensatie als mijn vakantie tegenvalt?
Als je een klacht hebt omdat je vakantie tegenvalt, kun je in sommige gevallen compensatie krijgen. Het gaat om klachten die niet ter plekke kunnen worden verholpen en waar de reisorganisatie voor aansprakelijk is. Wel zul je daar het een en ander voor moeten doen. Het is belangrijk dat je de klacht eerst meldt bij de juiste organisaties, maar ook dat je bewijzen verzamelt. Zonder deze bewijzen kun je vaak geen aanspraak maken op een vergoeding.
Helpt de oplossing van de reisorganisatie niet, of wordt er niks aan de klacht gedaan?
Als je er samen niet uitkomt, of als de vakantie nog steeds niet is zoals in de beschrijving staat vermeld, kun je contact opnemen met de reisaanbieder of je kunt het klachtenformulier gebruiken. Het is hierbij belangrijk dat je bewijsmateriaal verzamelt. Denk aan foto’s, filmpjes of getuigenverklaringen van andere reizigers.
Waar moet ik extra op letten bij het indienen van een klacht bij de reisorganisatie?
Ga je de klacht melden bij de reisorganisatie,? Bedenk dan goed hoe je dit doet en hoe je het bewijsmateriaal bewaart. Sommige reisorganisaties werken met apps, waar het klachtenformulier bij geïmplementeerd zit. Je hebt dan geen beschikking over je ingediende bewijs en vaak verdwijnt deze informatie enige tijd nadat de reis is beëindigd. Het is daarom van belang dat je een screenshot maakt als je jouw bewijs via een klachtenformulier indient. Zorg er in elk geval voor dat je kunt bewijzen dat je daadwerkelijk geklaagd hebt.
Wat kan ik verwachten van de compensatie bij een klacht?
Mocht je uiteindelijk recht hebben op compensatie, dan gaat dit om een percentage van de reis. De vergoeding is gebaseerd op het onderdeel waar jij je klacht over hebt. Bijvoorbeeld: je vakantiehuis is op het gebied van hygiëne overduidelijk ondermaats, dan wordt een percentage van de accommodatie gecompenseerd. Niet de kosten van de andere onderdelen, zoals de vliegreis.
Wanneer heb ik geen recht op compensatie als mijn vakantie tegenvalt?
Het is van uiterst belang dat je dus in eerste instantie de klacht bij het hotel zelf, de receptie of de reisorganisatie ter plekke meldt. Doe je dat niet? Dan is aanspraak maken op een vergoeding niet mogelijk. Ook kan de klacht buiten de aansprakelijkheid van een reisorganisatie vallen, bijvoorbeeld wanneer er werkzaamheden zijn buiten de accommodatie die voor geluidshinder zorgen.
Mijn vakantie valt tegen door slechte hygiëne of voedsel, wat zijn mijn rechten?
Het komt ook wel eens voor dat een droomvakantie in duigen valt door ziekte. Je kunt toevallig ziek zijn, of er is iets mis met het voedsel of de hygiëne bijvoorbeeld het hotel. Hoewel de laatste 2 voorbeelden inderdaad een reden kunnen zijn voor een vergoeding, is het lastig om te bewijzen. Zo kun je alleen met een doktersverklaring de accommodatiebeheerder aansprakelijk stellen. Een uitzondering hierop geldt voor mensen die door bedwantsen zijn gebeten, zij hebben zonder verklaring vaak wel kans op compensatie. Er zijn een aantal rechtszaken waarbij gasten schadevergoeding eisen voor de geleden fysieke en emotionele schade, die later in het gelijk zijn gesteld.
Hier lees je meer over je rechten bij ziekte op vakantie.
Bron: MAX vakantieman. Foto: Shutterstock
Reacties
Wil jij iets delen over dit bericht? Maak gemakkelijk jouw account aan of login om te reageren.