Even een weekend met het vliegtuig naar Berlijn, Barcelona of Parijs. In de jaren voor corona is het de normaalste zaak van de wereld. En waarom ook niet, voor de prijs van een ticket hoeven we het niet te laten. Maar daar komt verandering in. Want vliegen wordt duurder. De prijzen van vliegtickets naar Europese steden, maar ook intercontinentaal, gaan omhoog, blijkt uit onderzoek van ABN Amro.
Vliegtickets duurder door belasting op tickets
Zoals zoveel producten zijn vliegtickets duurder geworden, zowel binnen Europa als intercontinentaal, Dit komt door een verhoging van de ticketbelasting met 18,50 euro. Die stijgt van ongeveer 8 euro naar ruim 26 euro. Daar komen de komende jaren de kosten voor CO2-uitstoot bij. Luchtvaartmaatschappijen moeten hier steeds meer voor betalen en die kosten worden in de tickets doorberekend.
CO2-rechten
Nu zijn die rechten voor een groot deel gratis, maar dit gaat de komende jaren binnen de Europese Unie veranderen. Vanaf 2026 moeten luchtvaartmaatschappijen CO2-rechten kopen binnen het Europese luchtruim en daar dus voor betalen. Dit heeft niet alleen consequenties voor de prijs van vliegtickets van vluchten binnen Europa. Wie bijvoorbeeld naar Azië vliegt, is ook meer kwijt, want je vliegt over Europa om de bestemming te bereiken.
Uit het vliegtuig in de trein
Het doel van de verhoging is om reizigers te stimuleren om alternatieve reisvormen te kiezen, zoals de trein. Het verschil in prijs voor een vliegticket wordt door de verhoging van vliegtickets kleiner. De reden van het verschil in prijs is onder andere dat er geen belasting betaald wordt over kerosine en wel over de stroom die een trein gebruikt. Door deze heffing wordt dat verschil kleiner.
Goedkoop vliegen binnen Europa is voorbij
Vliegen voor maar een paar tientjes is dus voorbij. Een retourticket naar Lissabon kan zomaar 52 euro duurder worden en naar Barcelona ben je mogelijk 47 euro meer kwijt. De kostprijs van vliegen binnen Europa gaat fors omhoog”, zegt Stef Driessen, analist vrijetijdssector bij ABN Amro tegen de NOS. “Er komt waarschijnlijk een einde aan bijna gratis vliegtickets. Tegelijkertijd zullen prijsvechters zoals Ryanair en Easyjet goedkope tickets blijven inzetten als marketinginstrument.” Driessen wijst er nog op dat de CO2-heffing alleen geldt voor vluchten binnen de EU, dus niet voor vluchten naar Groot-Brittannië en Turkije. “Die worden relatief aantrekkelijker”, aldus Driessen. “Mogelijk wordt er later overgestapt naar een wereldwijd CO2-systeem, maar de vraag is of dat gaat lukken.”
Op zoek naar een leuke bestemming voor een fijne vakantie binnen Europa? We hebben 5 mooie plekken voor je op een rij gezet.
Bron: NOS, AD, Nu.nl, Metro. Foto: Shutterstock
Reacties
Wil jij iets delen over dit bericht? Maak gemakkelijk jouw account aan of login om te reageren.