In de luchtvaart zijn er veel innovatieve ontwikkelingen. Nu willen vliegtuigfabrikanten zoals Airbus toestellen produceren waarbij slechts 1 piloot het toestel hoeft te besturen, het liefst al vanaf 2027. Maar piloten denken daar heel anders over. Zij vinden het juist een zorgelijke ontwikkeling.
Waarom maar 1 piloot?
Bij een vliegtuig denken we altijd aan een piloot en een co-piloot. Maar die laatste zal niet meer nodig zijn door nieuwere technologie. Het toepassen daarvan gaat op 2 manieren. Zo wordt de landing eerst gezamenlijk gedaan. Tijdens de cruisefase is er dan slechts 1 piloot in de cockpit aanwezig, terwijl de ander rust. Bij langeafstandsvluchten geldt hetzelfde en zijn er straks 2 piloten aanwezig in plaats van 4.
Als 2e manier is het de bedoeling om echt met maar 1 piloot aan boord te vliegen. Dan zal technologie of iemand vanaf de grond met de enige piloot samenwerken.
Gezagvoerder van KLM, Marc Mabelis, vermoedt dat er nog een factor meespeelt. Namelijk het financiële aspect van vliegen met 1 piloot. De kosten voor een cockpit met nieuwe technologie liggen lager dan die voor met 2 piloten. Hij maakt zich daarom zorgen over de veiligheid van vliegen.
Maar wat vinden de piloten zelf van het plan?
Op maandag 5 februari 2024 zijn piloten eerder in actie gegaan op Schiphol tegen de nieuwe ontwikkeling. De Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) spreekt over “een onverantwoorde en onnodige gok met de vliegveiligheid”. Zij zijn samen met internationale pilotenbonden ervan overtuigd dat vliegen alleen veilig kan als er 2 piloten aan boord zijn. Bovendien is er geen bewijs dat de nieuwe technologie veiliger reizen bevordert. “Internationale studies en de praktijk tonen aan dat de mens de essentiële factor is voor een hoge veiligheidsstandaard in de luchtvaart”, zegt de pilotenbond op NU.nl.
Eind november 2024 zijn de piloten weer aan het actievoeren. Ditmaal met een petitie en spotjes op de radio van de campagne ‘Ik wil veilig vliegen’. Verschillende vakbonden in de luchtvaart en vliegmaatschappijen als KLM en Transavia ondersteunen de acties. Vliegen met 1 piloot lijkt eerder om kostenbesparing te gaan, dan de veiligheid.
Volgens de pilotenbond ontbreekt technologie aan creativiteit, veerkracht, leiderschap, teamwerk en overlevingsinstinct. Wel ziet de VNV het plan zitten om met 2 piloten de nieuwe technologie te gebruiken.
Wat zijn de gevaren van vliegen met 1 piloot?
Volgens de VNV zijn er gevaren als je met 1 piloot de lucht in gaat. Zo ben je minder goed bestand tegen voorvallen als een kaping. Ook kan je in je eentje minder goed handelen als het gaat om een noodsituatie, vooral als je net uit je slaap komt. Daarnaast VNV-voorzitter Camiel Verhagen tegen NOS: “Stel je voor dat een collega zich plots niet goed voelt, dan ben je toch blij dat er 2 piloten voorin zitten. Of stel je voor dat er een incident plaatsvindt. Dan moet je niet eerst nog je collega moeten roepen. Of stel je voor dat de piloot naar het toilet moet, moet je dan met je broek aan de enkels het vliegtuig in de gaten houden of zit er dan niemand aan de controls? Het weghalen van een piloot uit de cockpit verhelpt geen veiligheidsprobleem, maar creëert er juist één”.
Welke vliegtuigbouwers willen vliegen met 1 piloot?
Niet alleen Airbus heeft plannen om vliegtuigen voor 1 piloot in te richten. Ook Dassault in Frankrijk en Cathay Pacific uit Hong Kong zijn bezig met de ontwikkeling van dergelijke cockpits.
Bronnen: NOS, NU.nl, RTL Nieuws, Trouw. Foto: Shutterstock.
Reacties
Wil jij iets delen over dit bericht? Maak gemakkelijk jouw account aan of login om te reageren.
Ach...uiteindelijk gaan we toch als makke schapen het toestel in. Maar ik zal aan mijn maatschappijkeuze het criterium "1 or 2 pilot cockpit" toevoegen.
Klopt dat de techniek steeds beter word maar het is geen fijn gevoel, het is sl heel wat jaren bekent dat er in de metro ook geen bestuurder hoeft te zitten maar dat heeft de RET toch niet gedaan, juist om die reden dat mensen het een onveilig gevoel vonden.