Er is opnieuw een staking aangekondigd van het streekvervoer. In de week van maandag 6 februari 2023 zal het personeel van de vervoersbedrijven 5 dagen achter elkaar het werk neerleggen. Welke gevolgen heeft dit voor het openbaar vervoer?
Wat is de achtergrond van deze staking van het streekvervoer?
Deze staking van het streekvervoer is het volgende hoofdstuk in de slepende cao-onderhandelingen tussen de vervoerders en de vakbonden. Na een eerdere regionale en een 2-daagse landelijke staking geven de vakbonden een volgend signaal af. Van maandag 6 tot vrijdag 10 februari 2023 zal er vrijwel geen streekvervoer zijn in Nederland.
Zijn de werkgevers en de vakbonden al dichtbij een akkoord?
De hoge werkdruk, pensioenregels, afwijkende werktijden en personeelstekorten in de sector zijn de belangrijkste discussiepunten voor de staking. Qua loonstijging blijven de eisen van de vakbonden en het aanbod van de werkgevers te ver uit elkaar liggen. “Ons cao-voorstel is bovengemiddeld hoog. Dit is de grens van het haalbare”, citeert het ANP Fred Kagie, woordvoerder namens de vervoersbedrijven. Maar vakbonden CNV en FNV vinden niet dat er ‘iets nieuws’ in dit cao-voorstel staat. Nu de deadline van 30 januari 12.00 is verlopen en er nog steeds geen akkoord is, komt er dus een 5-daagse staking van het streekvervoer aan.
Waar rijdt het openbaar vervoer wel en niet?
Deze staking streekvervoer lijkt op de vorige stakingen. De landelijke NS-treinen blijven rijden, maar de treinen van vervoersmaatschappijen als Arriva, QBuzz, Connexxion, Breng en Keolis niet. Stadsvervoerders HTM (Den Haag), RET (Rotterdam) en GVB (Amsterdam) vallen niet onder de vakbond. Zij zijn in de week van 6 februari wel actief, al geldt dat voor de RET slechts gedeeltelijk. In Rotterdam kunnen er dus alsnog RET-bussen uitvallen in verband met de staking. Nog een complicerende factor is dat niet alle personeelsleden in het streekvervoer zijn aangesloten bij de vakbonden. Het is tijdens de vorige stakingsrondes incidenteel voorgekomen dat sommige bussen wel blijven rijden. Daarnaast is de nieuwe Arriva-nachttrein tussen Maastricht en Schiphol uitgevallen op de stakingsdag 20 januari 2023. Maar de nachttrein tussen Groningen en Schiphol is juist wel blijven rijden. Kortom: als je zeker wil weten of je trein of bus rijdt, raadpleeg dan voor vertrek de routeplanner.
Wat zijn de conclusies na de 1e stakingsdag?
De staking op maandag 5 februari 2023 blijkt inderdaad dat sommige vervoerders wel rijden en andere niet. In de Achterhoek rijden bijvoorbeeld geen treinen van Arriva, maar op de Vechtdallijnen (trajecten Zwolle-Emmen en Almelo-Hardenberg) wel. De regionale treinen in Friesland en Groningen rijden ook. Hetzelfde geldt voor de MerwedeLingelijn tussen Dordrecht en Geldermalsen, ondanks de eerdere staking op 16 januari 2023. De Keolis-treinen rijden dan weer niet.
Kan er nog een nieuwe staking komen?
Alles valt of staat met het te bereiken akkoord tussen de werkgevers en vakbonden. De kans lijkt niet groter te zijn geworden. Omdat de vakbonden niet akkoord zijn gegaan met het laatste voorstel van de werkgevers, verdwijnt dit voorstel per direct van tafel. De gesprekken tussen beide partijen beginnen dus weer van voren af aan. En aangezien er al zoveel stakingen in korte tijd zijn geweest, is het niet ondenkbaar dat dit opnieuw gaat gebeuren. Tenzij er alsnog een cao-akkoord komt natuurlijk.
Bronnen: Archief, ANP, FNV, CNV, 9292.nl. Foto: ANP.
Reacties
Wil jij iets delen over dit bericht? Maak gemakkelijk jouw account aan of login om te reageren.