Bij veel auto’s loopt de snelheidsmeter door tot ver boven de maximale snelheid die de auto daadwerkelijk aankan. Het staat misschien leuk, maar erg nuttig lijkt het niet om snelheden tot 260 kilometer per uur aan te geven in een auto die maximaal 140 kilometer per uur kan. Toch hebben autofabrikanten hun redenen om deze hoge snelheden aan te geven.
Waarom staan er onhaalbare snelheden op de snelheidsmeter?
Het is geen toeval dat de snelheidsmeter van je auto onmogelijke snelheden toont. Dat is bij vrijwel alle auto’s het geval en het is geen vergissing van de autofabrikant, maar een bewuste keuze. Dit gebeurt voornamelijk uit praktische overwegingen. De belangrijkste reden voor de consument is dat de snelheid die je op de snelweg rijdt, 100 tot 130 kilometer per uur, hierdoor centraal in het midden staat. Dit is de best leesbare plek en daardoor het overzichtelijkst voor de bestuurder. Er is nog een praktische reden, maar die is meer op de producent van toepassing dan op de consument. Het is voor de autofabrikant namelijk duurder en tijdrovender om voor elk type auto een andere snelheidsmeter te maken. Daarom kiezen sommige fabrikanten ervoor om voor elke auto dezelfde meter te gebruiken.
De hoog oplopende snelheidsmeters zijn ook een beetje een prestigestrijd tussen verschillende autofabrikanten geworden. De hoge meter suggereert dat het een snelle auto is. Dit geeft voor sommige mensen toch iets extra’s aan de auto, zelfs als de auto in werkelijkheid die hoge snelheid helemaal niet kan aantikken.
Veiligheidsexperts waarschuwen
Veiligheidsexperts zien deze hoge snelheidsmeters als controversieel en waarschuwen voor de gevaren ervan. Ondanks dat algemeen bekend is dat deze snelheden niet daadwerkelijk haalbaar zijn, zouden automobilisten toch proberen deze snelheden te halen. Vooral jonge bestuurders tot 25 jaar proberen dit. Het kan bovendien bijdragen aan de normalisatie van (te) hard rijden. Het geeft toch een ander gevoel als de snelheidsmeter bij een snelheid van 150 kilometer per uur uiterst rechts staat, dan wanneer deze net over de helft komt.
In 1979 voerde Amerika een maximum in op de hoogte van snelheidsmeters. Na woedende reacties vanuit de auto-industrie is het hierop teruggekomen. In Europa zijn er geen regels over een maximale hoogte van de snelheidsmeter. De enige voorwaarden zijn dat de maximale snelheid van de auto niet buiten de meter valt en dat de intervallen per 20 kilometer per uur worden aangegeven bij snelheden tot 200 kilometer per uur. Daarboven moet dit per 30 kilometer per uur.
Bronnen: CNN, AD, Welingelichte Kringen. Foto: Shutterstock
Reacties
Wil jij iets delen over dit bericht? Maak gemakkelijk jouw account aan of login om te reageren.