Met de auto op vakantie gaan heeft veel voordelen. Je hebt je eigen vervoer altijd bij de hand, bepaalt zelf wanneer je weggaat en stopt onderweg. En je kunt in principe net zoveel kleding en spullen meenemen als je wilt. In principe, want niet elke auto heeft veel kofferruimte. Een dakkoffer of skibox op het dak is dan een oplossing. Maar is dit werkelijk wel een handige oplossing? We zetten een paar voor- en nadelen op een rij.
Hoeveel gewicht mag je meenemen in een dakkoffer?
Om te beginnen is het belangrijk om te weten hoeveel gewicht er in de dakkoffer mag. Dit verschilt per auto, maar gemiddeld ligt de zogeheten dakbelasting tussen de 75 en 100 kilo. Als het goed is, vind je in de beschrijving van je auto hoeveel er op het dak mag. Anders is dit online per merk en type te vinden of kunt u het navragen bij de dealer. Stel: de dakbelasting is 90 kilo, dan moet het gewicht van de koffer en dakrails daar vanaf. Het getal dat dan overblijft is het laadgewicht.
Weegt de koffer 20 kilo, de rails 5 kilo en is de dakbelasting 75 kilo? Dan blijft er 75-20-5=50 kilo over. Dus het gewicht dat in de koffer mag, mag niet boven de 50 kilo uitkomen. Ga niet over dit gewicht heen, dat kan je weggedrag beïnvloeden.
Zorg dat de koffer op het midden van het dak wordt bevestigd, zodat het gewicht goed verdeeld wordt over de auto. Neem je ook nog (elektrische) fietsen mee? Let dan extra goed op hoeveel er dan nog in de koffer mee kan.
Wat doe je wel of niet in de koffer op het dak?
Om het gewicht te verdelen en het zwaartepunt van de auto laag te houden, is het aan te raden om vooral lichte spullen in de dakkoffer te doen. Zet zware spullen op de achterbank, dat is zo’n beetje het midden van de auto, of verdeel ze over de achterbank en kofferbak. Van te veel zware spullen in de achterbak helt de auto ook weer achterover. Gebruik de koffer vooral voor kleding, beddengoed, handdoeken en in de winter de ski’s. Let op: niet alle dakkoffers zijn waterdicht. De kans dat er dus vocht inloopt is groot. Doe de spullen er dus niet los in, maar in (waterdichte) tassen of in plasticzakken.
Moet je anders rijden met een dakkoffer?
In feite gelden er geen aparte regels voor auto’s met een dakkoffer. In Nederland mag je (tussen 19.00 en 06.00 uur) maximaal 130 kilometer per uur en dat mag in principe ook met een dakkoffer. In andere landen gelden er ook geen aparte regels voor auto’s met dakkoffer. Met een koffer op het dak is de auto wel zwaarder en daardoor heb je een langere remweg, zeker als je hard rijdt. Houd daarom extra afstand op je voorligger. Door de koffer is de auto hoger en dus ook gevoeliger voor wind.
Nog een paar punten waar je op moet letten als je met een dakkoffer rijdt:
- Let op je hoogte! Met een koffer op het dak is je auto tot wel 70 centimeter hoger. Dat kan problemen opleveren in parkeergarages, maar ook bij tolpoortjes.
- Wees voorzichtig met scherpe bochten en onverwachte stuurbewegingen. Je hebt nu ook een zwaartepunt op je dak en dat voel je met sturen.
- Leg geen losse spullen in de koffer, die worden bij rijden en remmen door de koffer heen gerold en dat kun je voelen. Daarnaast kan het de koffer van binnen beschadigen. Moeten er toch losse spullen in, probeer ze dan zoveel mogelijk vast te leggen, bijvoorbeeld met spanbanden.
Verbruik je meer als je met een dakkoffer rijdt?
Het antwoord is ja. Je auto is, zoals eerder gezegd, zwaarder, heeft meer massa en is groter. De ANWB houdt een berekening aan van de ADAC (de Duitse ANWB). Volgens hen verbruik je ongeveer 2 liter brandstof per 100 kilometer meer meer bij een snelheid van 130 kilometer. Een extra motivatie om niet te hard te rijden. En ben je op de bestemming of weer thuis, haal dan de dakkoffer eraf. Want ook een lege koffer verbruikt extra brandstof tijdens het rijden.
Bron: ANWB, Campwerk.nl, tipsopreis.nl Foto: Shutterstock.
Reacties
Wil jij iets delen over dit bericht? Maak gemakkelijk jouw account aan of login om te reageren.