Het is vrijdagavond 5 januari 2024 als een paneel van de romp van een vliegtuig afschiet. Het gaat om een vliegtuig van Alaska Airlines, een Boeing 737 MAX (9). Nu is het niet de eerste keer dat dit model te maken heeft met problemen. Sterker nog, in 2018 én 2019 veroorzaakt dit type Boeing 2 dodelijke crashes met samen 346 doden tot gevolg. Wat is er aan de hand met dit vliegtuig en waarom houden de Verenigde Staten ze nu aan de grond, maar vliegen ze nog wel in Europa? Wij leggen het uit.
Wat is bekend over de Boeing 737 MAX?
Voor de goede orde, de Boeing 737 is een van de meest geprezen toestellen voor middellange vluchten. Hij bestaat als sinds 1967 en er zijn er wereldwijd zo’n 10.000 van verkocht. De Boeing 737 is in verschillende typen verkrijgbaar. Zo gebruiken ook KLM en Transavia het toestel, maar niet de typen 8 of 9 waarbij de ernstige incidenten nu vaker voorkomen.
Wat is er gebeurd na de vliegtuigongelukken?
De problemen die we kennen met de 737 MAX gaan dus specifiek om type 8 en 9. Nadat 2 vliegtuigen van het type 737 MAX (8) kort na elkaar neerstortten, worden de toestellen vanaf 13 maart 2019 wereldwijd in de ban gedaan. Pas in 2021 zijn de toestellen weer ingezet, maar daarvoor moest er bij elk vliegtuig flinke aanpassingen worden gedaan. Het probleem van het losgeschoten onderdeel van het toestel van Alaska Airlines is de aanleiding voor de luchtvaartautoriteit (FAA) van de Verenigde Staten om de 737 MAX 9 aan de grond te houden.
Wereldwijd zijn er ‘slechts’ 170 van dit specifieke model verkocht. 2 hiervan zijn in het bezit van Corendon Nederland.
Wat is nu bekend over type 9?
Na het recente incident bij Alaska Airlines, blijkt uit inspectie van United Airlines, een andere Amerikaanse vliegmaatschappij, dat er bij 9 van hun toestellen losse bouten zijn ontdekt in de deurpanelen. Tevens is dit de maatschappij die de meeste van de Boeing 737 MAX 9 toestellen in haar vloot heeft. Daarnaast zegt Alaska Airlines (met ook veel van het type 9 in het bezit) zelf dat ze losse hardware hebben gevonden in enkele toestellen.
Welke Nederlandse vliegmaatschappijen gebruiken de Boeing 737 MAX 9?
In Nederland is Corendon de enige luchtvaartmaatschappij die het type Boeing (737 MAX 9) gebruikt. Het gaat om 2 toestellen. Tegen NOS vertelt een woordvoerder dat de toestellen gewoon in gebruik blijven, gezien er geen indicaties zijn om de vliegtuigen aan de grond te houden. “We volgen de voorschriften van Boeing”, aldus Corendon.
Is Boeing nog wel te vertrouwen?
De Europese luchtvaartoezichthouder EASA zegt dat de typen Boeing 737 MAX 9 die in Europa worden gebruikt, mogen blijven vliegen. Ze beschikken namelijk over een andere configuratie. Hierdoor kan een voorval zoals bij het toestel van Alaska Airlines niet gebeuren, aldus de waakhond. Corendon, de enige Nederlandse maatschappij met het type 9 toestel, heeft bijvoorbeeld een nooduitgang op de plek waar bij het Amerikaanse toestel het paneel bevestigd was.
Topman Boeing geeft fout toe
Dave Calhoun, CEO van het Amerikaans Boeing, heeft op een bijeenkomst op dinsdag 9 januari in het Amerikaanse Renton laten weten dat er fouten zijn gemaakt. De kwestie moet verder worden aangepakt ‘in alle transparantie, bij elke stap in het proces’, zei de ceo volgens een woordvoerder van Boeing. Calhoun rekent nu op de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA ‘om ervoor te zorgen dat alle vliegtuigen die toelating krijgen om te vliegen ook veilig zijn, en dat dit incident zich niet zal kunnen herhalen’.
Ondanks dat de andere nieuwere Boeing 737’s tot zover geen grote incidenten hebben veroorzaakt, staan ze wel bekend om hun technische problemen. Zo hebben we het nog niet gehad over de Boeing 737 MAX 7 en MAX 10. Laat staan de ‘grote broer’ Boeing 787 Dreamliner, waarbij alles ook nog niet vlekkeloos verloopt.
Bronnen: RTL Nieuws, ANP, NOS, NRC, Nieuwsblad. Foto: Shutterstock.
Reacties
Wil jij iets delen over dit bericht? Maak gemakkelijk jouw account aan of login om te reageren.