Heb je recht op compensatie als je vlucht lang vertraagd is en je daardoor extra kosten moet maken? Zo zit het binnen en buiten Europa

08 juli 2024
3 Min. leestijd

Is je vlucht uren vertraagd en mis je hierdoor een aansluitende vlucht, hotel of ben je juist genoodzaakt om een extra overnachting te boeken? Meestal heb je dan recht op compensatie. Door de verordening van de Europese Unie heb je na 2 uur al recht op wat te eten en drinken, daarna loopt de vergoeding die tegenover de duur van vertraging staat snel op. Het gaat wel om vluchten die binnen de Europese Unie zijn geboekt, of die juist een van deze landen als bestemming hebben. Zo weet je of je recht hebt op compensatie.

Wat houdt de verordening van de Europese Unie in?

Sinds 2005 zijn de rechten van vliegtuigpassagiers vastgelegd in een verordening, de Europese Unie Verordening 261/2004. Jouw rechten als passagier zijn hiermee beschermd. Ook zijn hierin de plichten van een luchtvaartmaatschappij vastgelegd. Let wel: de verordening is alleen geldig binnen de Europese Unie. Een beroep doen op vergoeding kan dus alleen als de vlucht van start gaat in een EU-land. Of als je vliegt van buiten de EU naar een land binnen de EU met een Europese maatschappij.

Wanneer heb ik recht op een vergoeding of compensatie?

  • De vlucht is meer dan 3 uur vertraagd
  • De vlucht is kort voor vertrek geannuleerd
  • Door vertraging is een aansluitende vlucht gemist
  • Je bent voor een vlucht geweigerd

De hoogte van de vergoeding wordt bepaald op basis van de afstand. Wat voor jou het geval is kun je terugvinden op de website van de Rijksoverheid. Ook zie je hier waar je recht op hebt.

Is de vlucht zeer kort voor aanvang geannuleerd? Dan gelden deze regels.

Wanneer geldt de verordening van Europese Unie niet?

Je rechten liggen dus vast als je situatie binnen de verordening valt. Maar heb je bij een buitenlandse maatschappij geboekt die niet binnen deze verordening valt? Dan gelden deze regels niet voor jou. Als een vliegmaatschappij ervoor kiest om nieuwe tickets en extra gemaakte kosten niet te vergoeden, zal de rechter hierbij aan te pas moeten komen.

Wat is nog meer belangrijk om te weten als mijn vlucht is vertraagd?

Het is belangrijk om te weten dat buitengewone omstandigheden buiten de verordening vallen. Denk aan weersomstandigheden, terrorisme, stakingen, een medische noodlanding of als er aan boord iets misgaat met passagiers. Hier kan een luchtvaartmaatschappij niks aan doen en wordt gezien als overmacht. In tegenstelling tot een technisch mankement, dit valt wel onder de verantwoording van de maatschappij.

Heb je extra kosten gemaakt door een vertraging of annulering en ga je een claim indienen? Dan is het belangrijk dat je van deze zaken op de hoogte bent.

Bronnen: MAX vakantieman, MAX Vandaag. Foto: Shutterstock.

Reacties

Wil jij iets delen over dit bericht? Maak gemakkelijk jouw account aan of login om te reageren.

  • Richard
    Richard

    Het gaat alleen goed als het recht toe recht aan is. Wij vertrokken afgelopen december vanuit Amsterdam via Frankfurt en Miami naar Panama. Alles was geboekt bij 1 reisbureau en geboekt bij Lufthansa. De laatste vlucht van Miami naar Panama werd geboekt bij Copa Airlines (Lufthansa). Toen wij op Schiphol kwamen werden we verrast door het feit dat in de computer twee keer een ticket op naam van mijn zus stond en geen voor mijzelf. Ik dacht eerst dat ik iets verkeerd had gedaan tijdens het inchecken, maar op mijn telefoon had ik alle tickets staan voor de vluchten en op vier verschillende namen. Wij moesten maar uit de rij en Lufthansa bellen. Die kregen we na 20 minuten gelukkig aan de lijn. Ze gaf aan dat in hun computer het wel juist stond en zou het systeem herstarten. Nadat we ons weer bij de balie hadden gemeld, bleef het systeem verkeerde info uitspugen. Toen ze uiteindelijk mij er in had, was mijn zus weer weg. Uiteindelijk heeft ze alles geannuleerd en opnieuw er in gezet. Alleen Copa ging niet, want die vlucht was geannuleerd. Waarom was niet duidelijk, maar ze kon dit niet meer uit zoeken, daar we anders het vliegtuig niet zouden halen. We moesten ons in Miami melden bij de balie en we moesten ook de koffers ophalen en opnieuw inchecken, omdat die dus niet meer doorgestuurd konden worden. Uiteindelijk hebben we met ren en vliegwerk het toestel nog gehaald. We waren op weg. We wisten uiteraard al dat we op Miami zouden stranden, daar we niet genoeg tijd hadden om over te stappen als we ook nog op de koffers moesten wachten en opnieuw ons moesten inchecken. Maar dachten, dat is later. Uiteindelijk kwamen we op Frankfurt aan en liepen door naar de gate voor de vlucht naar Miami. We waren ruim op tijd en we waren groep 5 om te boarden. Toen we de tickets overhandigde om aan boord te gaan, werd er op de boardingpas van mijn vrouw vier keer A geschreven en werd ze afgevoerd naar de securityhal. Daar was het echter zo druk, dat ze niet meer op tijd terug kon zijn voor de geplande vertrektijd. Ik heb mijn zus en haar dochter aan boord laten gaan en ze verteld wat ze moesten doen in Miami. Ik dacht twee mensen helpen kan vaak sneller dan vier. Nadat ze aan boord gingen werd de gate gesloten. We mochten niet meer mee. Nadat mijn vrouw terug kwam van de security check, moesten wij ons melden bij de transferbalie. Omdat wegens heftige sneeuwval in een ander deel van Duitsland vele waren gestrand was het uiteraard heel druk. Uiteindelijk zijn we dezelfde avond nog terug gevlogen naar Amsterdam en de volgende ochtend naar Panama. Toen wij bij de transferbalie stonden hebben we ook gevraagd of ze kon kijken wat er aan de hand was met Copa airlines, daar mijn zus en haar dochter wel deze vlucht moesten hebben. Verder was het probleem dat ze ons juist van de vlucht af moest krijgen om opnieuw te kunnen boeken. Copa gaf haar aan dat wij niet op die vlucht zaten, terwijl de dame aan de balie hun aangaf dat ze ons echt in haar systeem had staan. Na een hoop getouwtrek was er dan eindelijk groen licht. Wij waren van de vlucht af en mijn zus met haar dochter er weer op. Die kwamen uiteraard niet verder dan Miami, maar nu regelde Copa een hotel en eten voor ze.
    Uiteraard hebben we daarna eerst een claim ingediend bij Lufthansa, maar die wilde van niets weten. Vervolgens en nu komt het (daar we zogenaamd altijd positieve dingen horen over EU-claim) hebben wij een claim neergelegd bij EU-claim. Die hebben een poging gedaan en kregen een nee. Daarna zou je denken dat ze een zaak zouden beginnen, maar niets is minder waar. Het begon er mee dat wij 1 uur en 10 minuten hadden om bij de gate te komen, dus de claim werd ongegrond verklaard. Toen ik melde dat we ruim op tijd bij de gate waren, kregen we te horen dat het losse boekingen waren geweest. Toen ik aangaf dat alles werd uitgevoerd door Lufthansa, kreeg ik te horen dat onder de EU regels geen losse boekingen vielen. Uiteindelijk heeft Exit Reizen, waar wij hadden geboekt hun een bewijs opgestuurd, dat het hier 1 boeking betrof. Maar hoe ik ook de ene naar de anders smoes de kop indrukte, ze bleven zeggen dat ze niets voor ons wilde doen. Zelfs dus niet voor mijn zus en haar dochter, die uiteindelijk in Miami stranden en niet zoals wij door een extra security check. Je zou denken dat bij bij mijn zus en haar dochter de zaak in ieder geval simpel kan worden opgelost.

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van het laatste vakantienieuws, leuke uitjes en handige reistips? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!