Na de regionale stakingen van vrijdag 13 en maandag 16 januari 2023 ligt er nog altijd geen cao-akkoord. En dus komen er nieuwe stakingen in het streekvervoer. Waar en wanneer is dit het geval? En waar kun je juist wel met het openbaar vervoer reizen?
Waarom komt er weer een staking in het streekvervoer?
In een eerder artikel schrijven we over de regionale stakingen ov. Die zijn ontstaan na de moeizame onderhandelingen tussen de vakbonden en vervoerders als Arriva, Keolis en Qbuzz. FNV-bestuurslid Marijn van der Gaag heeft toen dinsdag 17 januari 2023 als nieuwe deadline genoemd, voor de onderhandelingen tussen de vervoerdersbedrijven en de vakbonden.
Maar ook het overleg op deze dinsdag heeft geen resultaat opgeleverd, waardoor bus- en treinpersoneel opnieuw het werk neer gaat leggen. “Wij zijn diep teleurgesteld over de bereidheid van de werkgevers om tot een goede cao te komen. Er zit nu helaas niets anders op voor onze leden dan het werk neerleggen”, reageert diezelfde Van der Gaag.
Waar rijden geen treinen en bussen?
De stakingen op donderdag 19 en vrijdag 20 januari 2023 beperken zich nu niet tot 1 enkele regio. In het hele land zullen dus bussen en een paar treinen uitvallen. Het gaat hier dus om regionale vervoerders, zoals Arriva, Keolis, Qbuzz en Transdev.
Waar rijden wel treinen of bussen?
De landelijke vervoerders vallen onder een andere cao. Dat betekent dat de NS-treinen op 19 en 20 januari wel rijden. Hetzelfde geldt voor het streekvervoer in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. Je kunt op deze stakingsdagen dus alsnog gebruik maken van GVB-, RET- en HTM-vervoer.
Wist je dat touringcarchauffeurs ook staken?
Wat voor personeelsleden in het streekvervoer geldt, geldt ook voor chauffeurs van touringcars. Ze kampen met een hoge werkdruk en veel ziekteverzuim, terwijl hun lonen ook niet evenredig aan de inflatie stijgen. De touringcarchauffeurs sluiten zich daarom aan bij de staking op 19 en 20 januari.
Hoe gaat het na deze staking verder?
Tijdens de stakingsdagen gaan de cao-onderhandelingen door. De meest heikele punten zijn de werkdruk en de door te voeren loonsverhogingen. Volgens FNV willen de werkgevers maximaal 8 procent omhooggaan, maar is dat niet genoeg om de inflatie te corrigeren. “Leg aan een machinist van Qbuzz of Arriva maar eens uit waarom hij een paar 100 euro per maand minder verdient dan een collega bij de NS”, vertelt Wim Eilert van machinistenvakbond VVMC aan het Algemeen Dagblad. “Ze willen gewoon met zo min mogelijk mensen en materieel geld verdienen.”
Wat als ook dit overleg geen cao-akkoord voor de 13.000 medewerkers oplevert? Komt er dan opnieuw een staking? Wellicht, maar de vakbonden laten dit vooralsnog in het midden. “Dat doen onze leden het liefst niet. Ze weten dat veel mensen afhankelijk zijn van het ov, maar de werkgevers laten ze geen keus”, aldus Van der Gaag.
Bronnen: Archief, FNV, ANP, NU.nl, Algemeen Dagblad. Foto: Dutchmen Photography / Shutterstock.
Reacties
Wil jij iets delen over dit bericht? Maak gemakkelijk jouw account aan of login om te reageren.