Ben je lekker aan het fietsen, heb je ineens een lekke band. Hoewel de fietsbanden van tegenwoordig steeds minder makkelijk lekrijden, kan het wel gebeuren. Vervelend, maar op te lossen. Want een fietsband plakken kun je in veel gevallen gewoon zelf. Hieronder leggen we uit hoe je dat doet.
Een goede voorbereiding is het halve werk
En zo is het, want wie goed voorbereid op pad gaat, kan een lekke band in veel gevallen zelf repareren. Ga je dus een stuk fietsen, neem dan een (fiets)bandenreparatieset mee. Zo’n set bestaat over het algemeen uit 3 bandenlichters, een tube solutie, schuurpapier, plakkertjes en een ventielslang. Heb je een Schrader-ventiel (hetzelfde ventiel als op autobanden) of een Presta-ventiel (die komt veel voor op sportieve fietsen), zorg dan dat je de juiste verloopnippel bij je hebt. Zorg daarnaast dat je een fietspomp of hogedrukpomp bij je hebt, dan kun je de nieuwe band ook weer oppompen.
Lekke of zachte band?
Om zeker te weten dat het om een lekke band gaat en niet een zachte band, controleer je als eerste het ventiel. Soms is alleen het ventiel losgedraaid waardoor de band is leeggelopen. Zit het juist niet los, dan is de band lek. Zet de fiets vervolgens op het stuur en zadel. Is de fiets zwaar, doe dit dan niet alleen en vraag om hulp. Elektrische fietsen bijvoorbeeld zijn een stuk zwaarder, ook al haalt u de accu eruit.
Lekke band opsporen met lucht of water
Ben je thuis, dan is het opsporen van het lek eenvoudiger met een teil of emmer water. Als je onderweg bent, heb je dit natuurlijk niet altijd bij de hand. Maar dan kan het alsnog.
Maar eerst haal je met de bandenlichters de buitenband van de velg. Wees voorzichtig, want je wil natuurlijk niet de binnenband verder beschadigen. Verwijder eventuele steentjes of scherpe voorwerpen voorzichtig uit de buitenband. Heb je geen water bij de hand, pomp dan de lekke binnenband op, houd hem dicht bij je gezicht en zo voel je waar het gaatje zit. Om niet kwijt te raken waar je gebleven bent, is het handig om bij het ventiel te beginnen en zo de band rond te gaan. Zit er een grote scheur in de binnenband, dan wordt het lastig om dit zelf te repareren. Ga dan naar de fietsenmaker of schakel een pechhulpdienst in. Gaat het om een klein gaatje, dan kun je het zelf.
Het gaatje in de band schuren en plakken
Heb je het gaatje gevonden? Zorg dan dat je de plek weer terug kunt vinden door er bijvoorbeeld met pen voorzichtig een kruisje bij te zetten. Laat de band vervolgens leeglopen. Schuur met het schuurpapier uit de reparatieset de plek rond het gaatje licht op. Je maakt zo het rubber rond het gat stroever waardoor de plakkertjes beter hechten. Breng vervolgens de solutie aan op en rond het gaatje. Niet te veel, houd het formaat van de plakker aan. Doe de plakker er niet direct op, maar wacht een minuut of 5. Doe daarna alsnog de plakker erop en druk goed aan. Zitten er in de reparatieset zelfklevende plakkers, dan is de stap met solutie niet nodig en kun je ze direct op de geschuurde plek plakken.
Lekke band geplakt? Zo plaats je hem weer terug
De band is geplakt, nu kan hij weer in de buitenband en terug op de velg. Voor je dit doet, controleer nogmaals de buitenband op vuil of scherpe steentjes of iets dergelijks. Ga er voorzichtig met je vingers doorheen.
Zet vervolgens de binnenband vast bij het ventiel. Om de band weer goed om te velg te krijgen, blaas je hem iets op. Kijk goed dat hij niet gedraaid is. Doe de buitenband er omheen en probeer de band nu in de velg te krijgen. Dat is geen makkelijke klus, maar gebruik niet de bandenlichters, want dan kun je de binnenband mogelijk beschadigen. Als de band weer in de velg zit, pomp dan de binnenband op en draai het zwarte dopje weer op het ventiel.
Fietsen is niet alleen leuk, het is ook goed voor je. En als je weer op pad gaat, zorg dan ook dat je fietsverlichting goed op orde is. MAX Vandaag legt uit hoe je die het beste afstelt.
Bron: ANWB, Fietsvoordeelshop, Fietsenopfietsen.nl. Foto: Shutterstock
Reacties
Wil jij iets delen over dit bericht? Maak gemakkelijk jouw account aan of login om te reageren.